אל על: בניתוח של שטרום בעניין המיזוג עם כנפיים מופיעים נתונים שגויים

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, רואה בבעליה החדשים של אל על, האחים ישראל ודדי בורוביץ, גורם העלול לפגוע בחברת ארקיע ולחזק את אל על. זאת במקרה שבו תמוזג קבוצת כנפיים שבבעלות בורוביץ עם אל על, שלא על פי המגבלות שקבע שטרום - כך עולה מתשובתו של הממונה


00:00 ,23.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, רואה בבעליה החדשים של אל על, האחים ישראל ודדי בורוביץ, גורם העלול לפגוע בחברת ארקיע ולחזק את אל על. זאת במקרה שבו תמוזג קבוצת כנפיים שבבעלות בורוביץ עם אל על, שלא על פי המגבלות שקבע שטרום - כך עולה מתשובתו של הממונה לבית הדין להגבלים עסקיים שדן אתמול בערעור של אל על על תנאיו למיזוג.

שטרום טוען במסמך התשובה כי "עזיבתם של האחים בורוביץ, מייסדי ארקיע ומנהליה זה שנות דור, מי שהכירו את תחום התעופה על בוריו וטוו לעצמם רשת קשרים עניפה ששירתה את ארקיע בקרב ההישרדות מול אל על, מציבה את ארקיע החדשה בנחיתות מהותית.

"אל מול היחלשותה הניכרת של ארקיע עקב המיזוג, מביא המיזוג גם להגברת כוחה היחסי של אל על הגדול מלכתחילה. בתא הטייס של אל על יושבים כעת מי שמכירים את צפונותיה של ארקיע ואת נקודות התורפה שלה. הפרטת אל על אף שיחררה אותה ממגבלות ועכבות שהיו לה, כגון האיסור על טיסות בשבת".

אל על עירערה, באמצעות הממונה על ההגבלים לשעבר עו"ד דוד תדמור, על תנאי המיזוג עם כנפיים שקבע שטרום: מכירת חברת ארקיע ושירותי תיירות השכר הנלווים; הפסקת פעילותה של סאן דור - חברה בת של אל על לטיסות שכר, בקווים הסדירים בהן אל על היא מוביל ישראלי יחיד; והחובה להציג מראש לממונה על ההגבלים כל הסכם עם חברת תעופה ישראלית.

לטענת אל על, שטרום קבע תנאים אשר אינם עולים בקנה אחד עם טובתה, עסקיה ומכלול בעלי מניותיה. לפי תדמור, "בניתוחי שטרום מופיעים הרבה נתונים שגויים; הניתוח עמוס הנחות, השערות, תחושות, אמירות חסרות תימוכין ומעט מאוד תמיכה עובדתית לטענותיו".

עוד טענה אל על כי שטרום התעלם מקיומן של חברות תעופה זרות וייחס חשיבות רבה למתחרות הישראליות באל על, ובמיוחד לארקיע. החברות הזרות הן המתחרות העיקריות של אל על ולא ארקיע המחזיקה 4% מהשוק הרלוונטי, נטען. השופטים יתנו את תשובתם בעוד כחודש.