איזי בורוביץ על שטרום: "אם הייתי יודע למה אני נכנס, לא הייתי קונה את אל על"

בכנס לציון 25 שנה לדירוג 100 החברות של דן אנד ברדסטריט התלוננו בכירי המשק על עודף רגולציה; מנכ"ל דן אנד ברדסטריט: המבחן של המשק - התאוששות החברות הבינוניות


00:00 ,24.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בכנס לציון 25 שנה לדירוג 100 החברות של דן אנד ברדסטריט התלוננו בכירי המשק על עודף רגולציה; מנכ"ל דן אנד ברדסטריט: המבחן של המשק - התאוששות החברות הבינוניות

חברת דן אנד ברדסטריט מציינת 25 שנה לדירוג הדאנס-100 שלה, המדרג את 100 החברות המובילות במשק הישראלי. 2004 היתה שנה שבה חזר המשק לצמוח בשיעור של יותר מ-4%, האבטלה ירדה במקצת ושוק ההון פרח. ההתאוששות ניכרת בשורה התחתונה של 100 החברות הגדולות בדירוג: רווחי החברות האלה צמחו ב-2004 בכ-90%, אבל בדן אנד ברדסטריט מציינים כי המצב של החברות והעסקים הקטנים יותר מוסיף להיות קשה וכי הפערים בינם לבין החברות הגדולות כיום הם גדולים ובעלי משמעות רבה יותר מאי פעם.

"למרות הצמיחה המרשימה של החברות הגדולות, 55 אלף עסקים בישראל עדיין נמצאים בסכנת סגירה", אמר מנכ"ל דן אנד ברדסטריט בישראל ראובן קובנט. "המבחן של המשק כולו תלוי בהתאוששות של החברות הבינוניות והקטנות, שהן בעלות הפוטנציאל הגדול לצמיחה ולהגדלת התעסוקה במשק".

בראש טבלת 100 הגדולות במדד העוצמה של D&B ניצבת כצפוי חברת טבע. במקום השני מדורגת חברת החשמל, שלה מחזור ההכנסות הגדול ביותר, ואחריה שני הבנקים הגדולים -לאומי והפועלים - אמדוקס, כי"ל והחברה לישראל, שהיא חברת האחזקות המובילה בדירוג. 35 מבין 100 הגדולות הן חברות תעשייה, 16 הן חברות אחזקה ושירותים, 15 חברות הן ממגזר המסחר והשירותים, 12 חברות נסחרות בחו"ל (כמו אמדוקס) ורק 6 חברות באות ממגזר הנדל"ן.

במסגרת אירוע השקת הדירוג אירחה החברה פאנל של בכירים מעולם העסקים הישראלי שהונחה על ידי ח"כ אברהם (בייגה) שוחט. בפאנל השתתפו מנכ"ל החברה לישראל יוסי רוזן, מנכ"ל פרטנר עמיקם כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל פיני כהן, הנשיא והבעלים של קבוצת דור-אלון דודי וייסמן, איש העסקים אליעזר פישמן, איזי בורוביץ ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש. הנוכחים דנו בהשפעות של שלושה אירועים ומגמות על הכלכלה הישראלית: העניין המדיני והטרור, מעבר משרות לחו"ל, בעיקר בתחום ההיי-טק, והתופעה של יציאת חברות מישראל להשקעה בחו"ל.

מהר מאוד הפך הדיון למקהלה של טרוניות מצד המשתתפים בנוגע לגורמי הרגולציה בישראל, בעיקר בהקשר לנטישת השקעות בארץ על חשבון הגדלת משקל ההשקעות בחו"ל.

איזי בורוביץ היה בכלל בדרכו לפגישה עם אחד הרגולטורים השנואים ביותר על המגזר העסקי - הממונה על ההגבלים דרור שטרום. "אם הייתי יודע למה אני נכנס, לא הייתי קונה את אל על", אמר בורוביץ, שנמצא כעת במו"מ מול הרשויות שדורשות ממנו למכור את פעילות התעופה הפנים ארצית של ארקיע לאחר שהשתלט על אל על.

אליעזר פישמן עקץ בעיקר את דידי לחמן-מסר, המשנה ליועמ"ש, והכריז פעם נוספת על כך ש"נמאס לנו מהרגולציה בארץ" ועל כך שהוא לא מתכוון לחזור בו מהמדיניות של עצירת השקעות בארץ והפניית רוב משאביו לחו"ל. יוסי רוזן, שעדיין מלקק את פצעי התרגיל שעשה לו החשב הכללי בהסכם לגבי בז"ן, דיבר גם הוא על מעבר להשקעה בחו"ל ועל כך ש"עודף רגולציה הוא ללא ספק אחת הבעיות הקשות של המשק. אנחנו רואים כיצד פועלת רשות ההגבלים באירופה, בהקשר לרכישות גדולות שמבצעת שם כי"ל. הגישה שם הרבה יותר ידידותית לעסקים, ואילו פה נוצרה אווירה של אנטי עסקים".

רוזן הביא כדוגמה את ההחלטה על פיצול בתי הזיקוק: "מותר למדינה שהיא בעלת המניות הגדולה להחליט לפצל את בית הזיקוק באשדוד. אנחנו חושבים שזו טעות, ושאין לכך כל הצדקה כלכלית. התגובה שלנו למהלך כזה תהיה פשוטה: נצא מהאחזקה בבז"ן ונפעל לרכישת בית זיקוק במדינה אחרת באגן הים התיכון". רוזן, שהכחיש באותה הזדמנות שהחברה לישראל מעוניינת לרכוש את חלקה של דסק"ש בסלקום, אמר כי החברה בחנה אפשרות להתמודד במכרז על הפרטת בזק, אבל נסוגה מהרעיון בגלל עודף רגולציה שקשור בחברה.

עמיקם כהן, שנפגע השנה אישית מהרגולציה בתחום דמי הקישוריות בסלולר, לא התבייש להאשים את שר התקשורת הקודם, אהוד אולמרט, בפופוליזם זול: "אמרו לי בשיחות אישיות - אתם מרוויחים יותר מדי אז ניקח מכם. איך בדיוק הם רוצים למשוך לארץ משקיע זר קלאסי כמו האצ'יסון (חברה סינית בעלת השליטה בפרטנר) בהתנהלות כזו?"

דודי וייסמן היה היחיד שהזכיר לחבריו כי למעורבות הממשלתית בפעילות הכלכלית יש גם ערך חיובי. וייסמן, שמפעיל את תחנות הדלק של אלון-דור, התייחס לסוגיית האנרגיה וטען כי הרפורמה שפתחה את משק הדלק לתחרות התגלתה כמוצלחת. לדבריו, הרפורמה הפחיתה במידה ניכרת את מחיר האנרגיה גם אצל צרכני אנרגיה גדולים כמו חברת חשמל והצבא וגם ברמת התחנה הבודדת. גם וייסמן התרפק על האווירה הנוחה בה פועלים יזמים בחו"ל: "הייתי בפגישה אישית אצל ראש עיריית דאלס. חזרתי לחברה מבסוט ואמרתי למנכ"ל שלי - אתה צריך איזו טובה מהעירייה? הוא ענה לי ש-30 שנה הוא עובד בנדל"ן באזור ואין לו מושג אפילו איפה העירייה נמצאת".

מנכ"ל אפריקה ישראל, פיני כהן, הביע פסימיות בנוגע להשלכות האפשריות של תוכנית ההתנתקות על המשק: "ניהול לא נכון של של התוכנית עלול להביא למשבר ארוך ועמוק במשק. אנחנו חיים ומתנהלים כאן במרקם עדין מאוד, הפוליטיקאים צריכים להיות רגישים לכך ולטפל בעניין ברגישות הראויה". לדברי כהן, הואיל וכלכלה היא עניין פסיכולוגי במהותו, הרי שאווירת משבר בעם תגרום להאטת הפעילות במשק ולנזק כלכלי גדול.