25 היצואניות המובילות מוחות בפני חברות התעופה על תעריפי היטלי הדלק

לטענת מנהלי התפעול והלוגיסטיקה של חברות אלו על אף העובדה שמחירי הדלק בעולם ירדו בשיעור ניכר - היטל הדלק טרם התעדכן לרמתו הישנה. דורשים כי היטלי הדלק ישקפו את מחיר חבית הנפט הריאלי כפי שהיה טרם עליית מחירי הנפט


00:00 ,27.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת מנהלי התפעול והלוגיסטיקה של חברות אלו על אף העובדה שמחירי הדלק בעולם ירדו בשיעור ניכר - היטל הדלק טרם התעדכן לרמתו הישנה. דורשים כי היטלי הדלק ישקפו את מחיר חבית הנפט הריאלי כפי שהיה טרם עליית מחירי הנפט
 
25 חברות היצוא המובילות ביצוא האווירי מישראל פנו במכתב מחאה אל חברות התעופה הפועלות בישראל במחאה על היטלי הדלק הגבוהים שחברות אלה גובות.
 
חברות התעופה שקיבלו פנייה זאת בתחילת ינואר הן חברת אל על, לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן, בריטיש איירוויס, ק.א.ל, קרגו GSA, גלוב-ספיד, ממן תעופה וחברות נוספות
 
לטענת מנהלי התפעול והלוגיסטיקה בחברות המובילות בתחום היצוא האווירי מישראל, בהן נמנות חברות כמו אורבוטק, קומברס, אלווריון, קוריגנט סיסטמס, אלביט, ניסקו, אוסם, סולל תאדירן קשר, טלדור ועוד - על אף העובדה שמחירי הדלק בעולם ירדו בשיעור ניכר - היטל הדלק טרם התעדכן לרמתו הישנה – טרם הנסיקה במחירי הנפט בעולם. לטענתם, נראה כי חברות התעופה מנצלות את המצב על מנת להגדיל את רווחיותן באמצעות שמירה על תעריף גבוה של היטל הדלק.
 
לטענת מנהלי התפעול והלוגיסטיקה, מחיר היטל הדלק המושת עליהם כיום מתאים למחיר של 80 עד 90 דולר לחבית ולא למחיר חבית דלק כפי שהוא כיום – בסביבות ה-40 דולר לחבית. לדבריהם, לפני כשנה, טרם העלייה במחירי הדלק, היטל הדלק עמד על 40 סנט לקילו כאשר מחירי הנפט עמדו על 40 דולר לחבית ואילו כיום, כאשר מחירי הנפט חזרו לרמה זו ועומדים על מחיר של 40 דולר לחבית – מחיר היטל הדלק הינו יותר מכפול ועומד על 96 סנט לק"ג בהובלה למזרח הרחוק.
 
ואכן, מעיון בנתוני הנפט ובתעריפי הדלק ניתן להבחין כי ב-15 בפברואר 2007 כאשר מחיר הנפט בעולם עמד על 57.99 דולר לחבית היטלי הדלק נעו סביב ה-55 סנט לק"ג. ב-28 באוקטובר של אותה שנה, כאשר מחיר הנפט עמד כבר על 93.5 דולר לחבית היטלי הדלק נעו סביב ה-75 סנט לק"ג. יחד עם זאת, ב-12 בנובמבר 2008, כאשר מחירי הנפט החלו להתייצב ועמדו באותו תאריך על 56 דולר לחבית נפט היטלי הדלק עמדו על תעריף של 1 דולר בממוצע של חברות התעופה. ובהמשך לכך – לפני כחודש - ב-23 בדצמבר 2008, כאשר מחירי הנפט עמדו על כ-39 דולר לחבית – היטלי הדלק עדיין שמרו על רמתם הגבוהה ועל מחיר ממוצע של 85 סנט לק"ג.
 
נציגי חברות היצוא המובילות דרשו במכתבם לחברות התעופה כי יעדכנו את התעריפים להיטלי דלק המשקפים את מחיר חבית הנפט הריאלי כפי שהיה בשלהי תחילת עליית מחירי הנפט.
 
בשיחה עם מערכת Port2port טענו נציגי מנהלי התפעול והלוגיסטיקה כי הם דורשים שקיפות בהתנהגותן של חברות התעופה. לטענתם, הנוסחה לפיה מחושב היטל הדלק אינה ידועה להם וחברות התעופה מסרבות לשתף אותם בנוסחה זאת. לדברי נציגי מנהלי התפעול והלוגיסטיקה, ניתן לפתוח במשא ומתן על מחירי ההובלה אך דרך עקלקלה ופתלתלה בניסיון לגבות מחירים יקרים יותר אינה ראויה ואינה מקובלת עליהם.

למערכת port2port נודע כי חברת אל על קרגו זימנה את נציגי החברות לדיון בנושא בשבוע הבא.