דואר ישראל: עלייה של 6% בהכנסות הרבעון לכ-429 מיליון שקל

החברה עברה לרווח נקי בסך 2.9 מיליון שקל לעומת הפסד של 105 מיליון שקל בתקופה המקבילה. נרשמה התאוששות בהזמנת חבילות מחו״ל עם כ-14 מיליון חבילות לעומת 10 מיליון ברבעון המקביל אשתקד


09:42 ,30.05.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

דירקטוריון חברת דואר ישראל אישר את הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הראשון של 2021. סך ההכנסות של החברה ברבעון הראשון של 2021 הסתכם בכ-429 מיליון שקל, מול כ-405 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד, צמיחה בהכנסות לראשונה מאז תחילת הקורונה ברבעון הראשון ב-2020. גם ברבעון הראשון של 2021 נמשכה הירידה בהכנסות מדואר כמותי, בעקבות מעבר מואץ בתקופת הקורונה והסגר לשירותים דיגיטליים ולחשבוניות במייל. ברבעון הראשון של 2021 נמכר חלקה של חברת דואר ישראל בנכס במקווה ישראל בתל אביב, כאשר ההכנסות ממכירת נכסים הסתכמו ברבעון הראשון של 2021 בכ-35 מיליון שקל, לעומת 2.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 

גם ברבעון הראשון של השנה המשיכה חברת דואר ישראל במדיניות ההשקעה בתשתיות לפיתוח החברה ולשיפור השירות לטווח ארוך, כאשר סך ההשקעות של החברה הסתכם ברבעון בכ-45 מיליון שקל, מול כ-52 מיליון שקל ברבעון המקביל. עיקר ההשקעות ברבעון הראשון של השנה היה בציוד ובטכנולוגיה, בקריה הדוארית במודיעין, במרכזי דוורים אזוריים, וכן במערכות מחשוב נוספות. כחלק מהיערכות החברה להמשך הגידול בסחר המקוון בשנים הקרובות, הוכנסה ברבעון הראשון של השנה למרכז הסחר המקוון, מכונת מיון אוטומטית חדשה, מהמתקדמות בעולם, אשר תגדיל משמעותית את מהירות המיון ואת טיב השירות.

 

הרווח הנקי ברבעון עמד על כ-2.9 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-105 מיליון שקל בתקופה מקבילה, כאשר עיקר הרווח נובע ממכירת נכס בתל אביב במסגרת ההתייעלות גם בתחום הנדל"ן של החברה, וכן מרווח בשוק ההון בסך 15 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. ההפסד בתקופה המקבילה כאמור נבע ממשבר הקורונה, וכן מהפסדים בשוק ההון בסך 43 מיליון שקל.

 

ה-EBITDA ברבעון הראשון עמד על כ-39 מיליון שקל, כ9% מהכנסות החברה, לעומת EBITDA שלילית בסך כ-17 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 

גידול של 40% בהזמנת חבילות מחו״ל ברבעון הראשון של 2021 מול רבעון מקביל אשתקד

 

ברבעון הראשון של 2021 שהיה עדיין בסימן קורונה, חל גידול של 40% בהזמנת חבילות מחו"ל מול רבעון ראשון 2020 בו חלה ירידה משמעותית בהזמנות, בעקבות אי הוודאות הכלכלית והעיכובים בהטסות בחלק מהמדינות. בחודשים ינואר-מרץ 2021 הוזמנו כ-14 מיליון חבילות, מול כ-10 מיליון ברבעון המקביל ב-2020. יצוין כי ברבעון הראשון ב-2019 הוזמנו כ-14.5 מיליון חבילות. עם זאת משקל החבילות ברבעון הראשון של השנה המשיך לצמוח ועמד על כ-4,500 טון מול 3,200 טון ב-2020 ו-3,500 טון בשנת 2019, מה שמעיד על הזמנת פריטים כבדים ומשמעותיים יותר, ככל הנראה כתוצאה מהעובדה שחנויות ורשתות רבות בארץ המשיכו להיות סגורות ברבעון הראשון של השנה.

 

ברבעון זה המשיכה החברה לשאת בעלויות השירותים האוניברסליים בתעריפים מפוקחים, דבר שבאופן שוטף מוביל להפסדים של כ-150 מיליון שקל בשנה. שירותים אלו כוללים משלוח וחלוקת דברי דואר ברחבי הארץ במחירים מתחת לעלות הריאלית שלהם, וכן הפעלת סניפי דואר הפסדיים.

 

יש לציין כי גם ברבעון הראשון של 2021 נמשכה הפגיעה בשרשרת האספקה העולמית עקב משבר הקורונה ואירועים נוספים, דבר שהשפיע על פעילות היבוא והיצוא של החברה. החברה המשיכה גם ברבעון זה לספוג הפסדים כבדים עקב חובת מתן השירות האוניברסלי המפוקח מחד, ועליית תשומות ההטסה במאות אחוזים, מאידך.

 

דני גולדשטיין, מנכ״ל דואר ישראל: ״גם ברבעון הראשון של השנה התמודדנו עם אתגרי הקורונה בעקבות הסגר וסגירת השמיים במדינות רבות, מה שהקשה על היבוא ועל היצוא מישראל. עם סיום הקורונה נאלצנו להתמודד לאחרונה עם האיום הביטחוני, כאשר לאורך כל התקופה המשכנו לתת שירות ללקוחותינו לעיתים תחת אש ואני מודה לעובדי החברה, אשר פעלו במסירות גם בתקופה מאתגרת זו, תוך שמירה על בריאות הציבור ובריאות העובדים.

 

״אנו ממשיכים במהלכי התייעלות, כאשר ברבעון הראשון של השנה הושלם מעבר מטה החברה לקריה הדוארית במודיעין המשתרעת על כ-50 דונם כולל מרכז הסחר המקוון לחבילות, מיון המכתבים הארצי וכן מטות החברת שעברו מירושלים ומל אביב, תוך חיסכון משמעותי בנדל״ן, שכירות, חשמל וארנונה. בנוסף במסגרת הליכי התייעלות פרשו בסוף 2020 כ-150 עובדים, מתוך כ-300 עובדים המתוכננים לפרוש בפרישה מוקדמת בשנתיים הקרובות, תוך מימון התוכנית מהלוואה בנקאית שגייסה החברה״.

 

חזי צאיג, יו״ר דירקטוריון דואר ישראל: ״איתנותה של חברה נמדדת בתקופות משבר, ושנת הקורונה הראתה את עוצמתם של עובדי החברה ומנהליה, שהקפידו על ניהול הפעילות, ופעלו ללא ליאות על מנת לספק שירות מיטבי ללקוחות, תוך סיכון בריאותם. משבר הקורונה פגע בפעילות הסחר הכלל עולמית, אך השפיע על הרגלי הצריכה של הציבור בישראל, שלמד להזמין און ליין כאשר החנויות היו סגורות בארץ, והתרגל להזמין שליחים, מה שייצר עבורנו הזדמנויות חדשות. בזכות פעולות מהירות של הנהלת החברה לצמצום ההוצאות, החברה הצליחה להקטין את הפגיעה ולנהל בצורה אחראית את היציאה מהמשבר. אנו ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות הכלל עולמיות בנושא״.

 

עוד ציין צאיג, כי ״הליך הפרטת חברת הדואר למכירת 20% נמשך גם ברבעון, כאשר אנו מאמינים שכניסת משקיע תסייע לחברה לצמוח, ולהתמודד טוב יותר ברמה העסקית עם אתגרי העתיד. גם ברבעון הראשון החברה המשיכה לבצע השקעות בעיקר בתחום הסחר המקוון, לצד ביצוע פעולות התייעלות משמעותיות, לצמצום הירידה בהכנסות, כדי לשמור על מובילות וחדשנות החברה בתחומי הליבה שלה״.