דואר ישראל: ירידה של 26.5% בכמות החבילות שהוזמנו מחו״ל בשנת הקורונה

תושבי ישראל הזמינו מחו״ל כ-50 מיליון חבילות ב-2020 במשקל כולל של כ-14,800 טון לעומת כ-68 מיליון חבילות ב-2019. תל אביב מובילה בכמות החבילות, אחריה ירושלים וראשון לציון


13:52 ,19.01.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

שנת 2020 היתה בסימן מגיפת הקורונה, שהשפיעה משמעותית על הרגלי הצריכה של הציבור בישראל. מנתוני ״דוח הסחר המקוון 2020 של דואר ישראל״ שמתפרסם היום, עולה כי בשנת 2020 נמסרו בישראל כ-50 מיליון חבילות שהוזמנו מחו״ל במשקל כולל של כ-14,800 טון, ירידה של כ-26.5% בכמות, מול כ-68 מיליון חבילות מחו״ל שנמסרו בשנת 2019. זו השנה הראשונה מזה עשור בה כמות החבילות נמוכה משמעותית משנה קודמת, ודומה בכמות להזמנות בשנת 2016.

 

מנתוני דואר ישראל עולה, כי חודש ינואר 2020, טרום הקורונה, היה החודש היחיד שכמות הפריטים שהוזמנה בו היתה דומה לינואר 2019. מאז פברואר 2020 ואילך ובחודשים מרץ ואפריל עם התפרצות הקורונה בעולם, חלה ירידה משמעותית בהזמנת חבילות מחו"ל, וזאת ככל הנראה עקב אי הוודאות הכלכלית והעסקית במשק, העיכובים בטיסות, הסגר הראשון בארץ והמעבר לעבודה מהבית. בחודש מאי השנה חלה התאוששות מתונה בהזמנת חבילות, ככל הנראה בעקבות סגירת חלק מהחנויות והקניונים והפיכת ההזמנות ברשת לאופציה המרכזית לקניות, על רקע חילופי העונות. עם זאת, עדיין היקף ההזמנות היה נמוך יותר מחודשים מקבילים ב-2019. בחגי הקניות, בחודשים נובמבר ודצמבר 2020 הוזמנו כ-15 מיליון חבילות מחו״ל, נתון שעבר במעט את חגי הקניות של 2019.

 

דני גולדשטיין, מנכ״ל חברת דואר ישראל, אמר כי ״שנת 2020 היתה אחת השנים המאתגרות בתולדות דואר ישראל והעמידה אותנו במבחן לאור הירידה בהטסות בכל העולם, סגירת חלק מהמדינות, והצורך ולהמשיך ולשרת את הציבור כתשתית חיונית גם בתקופות הסגר, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, גם כאשר עובדים רבים נעדרו, עקב מחלה או בידוד. הגענו לתקופה זו איתנים מתמיד, על בסיס מערך לוגיסטי וטכנולוגי מתקדם שהוקם בשנים האחרונות, וניהול מוקפד שאיפשר לנו להמשיך ולתת שירות מיטבי גם בתקופת הקורונה, ואף להיערך לחגי הקניות בצורה טובה יותר משנים קודמות. במהלך 2020 אף יצא לדרך הליך מכירת 20% מחברת הדואר למשקיע, שיאפשר המשך צמיחת החברה גם בשנים הבאות, על בסיס יכולותינו בתחומי הסחר המקוון והפיננסיים, ועל בסיס רצפת המכירות הרחבה שיש לנו בכ-1,400 נקודות שירות ברחבי הארץ״.

 

Ali Express,  SHEIN ו- ebayהם אתרים הבינלאומיים פופולריים בקרב ישראליים, ואחריהם Amazon וNext-. סופר-פארם וטרמינל X הם האתרים הישראלים הפופולאריים, ואחריהם עזריאלי. קום, וואלה! שופס וקסטרו.

מנתוני מכון המחקר שילוב "I2R בסקר שנערך בינואר 2021 עבור חברת דואר ישראל, במדגם ארצי מייצג בקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת, שקנו בשנה האחרונה ברשת (לא כולל מוצרי מזון והזמנת אוכל במשלוחים) במסגרת סקר אומניבוס אינטרנטי, שנערך בקרב מדגם מפאנל גולשי האינטרנט iPanel המקיף 130,000 איש, והגדול בישראל, עולה כי Ali Express הוא אתר הקניות הפופולרי בקרב הקונים ברשת בחו״ל (60%) אתר SHEIN הסיני נכנס השנה לראשונה לדירוג, היישר למקום השני (30%) ואחריהם: ebay (29%), Amazon (21%) וNext- (21%). סין, ארה״ב ובריטניה הן המדינות המובילות מהן הוזמנו חבילות ב-2020.

 

עוד עולה מהסקר כי האתרים הישראלים המובילים לקניות ברשת ב-2020 הם: סופר פארם (24%), טרמינל ,(18%) X  עזריאלי. קום (15%), וואלה שופס (13%) וקסטרו.(11%)

 

דני גולדשטיין ציין כי ״בעקבות הקורונה ראינו השנה התחזקות של רכישות באתרים ישראליים וגידול בקטגורית השליחים, וזו הזדמנות עבור אתרי הסחר בארץ, להגיע לקהלים חדשים על בסיס היכרות עם הטעם הישראלי, תוך התאמת סל הפתרונות ללקוחות בארץ בשילוב שירות עד הבית באותו יום, או ביום שלמחרת״.

 

מתוך כ-50 מיליון חבילות שנמסרו השנה בכל הארץ, כ-30 מיליון חבילות נמסרו ב-20 הערים הגדולות: פתח תקווה מובילה לראשונה בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסיה, עם כ-2.9 מיליון חבילות, כאשר כל תושב פתח תקווה הזמין השנה מחו״ל  11.8 חבילות בממוצע. כרמיאל מדורגת במקום השני עם כ-540  אלף חבילות, ובמקום השלישי עפולה שתושביה הזמינו השנה כ-605 אלף חבילות מחו״ל.

 

תל אביב ממשיכה להוביל את דירוג הערים בכמות החבילות, והיא העיר שתושביה הזמינו הכי הרבה חבילות גם בשנת 2020 עם כ-4.7 מיליון חבילות. ביחס לגודל האוכלוסיה, תל אביב דורגה השנה במקום הרביעי, עם 10.1 חבילות לתושב, לעומת 2019, אז דורגה במקום השני ביחס לגודל האוכלוסיה.