סין מיישמת חוק אי-קומרס חדש

במסגרת החוק החדש סין שואפת לנקות את המוניטין שלה כמדינת מקור לחיקויים וזיופים ושואפת להגן על הקניין הרוחני של המותגים כמו גם לספק לצרכנים הגנה מפני עסקאות מפוקפקות. יוטלו קנסות של עד 30 מיליון דולר על מפרי סעיפים בחוק


14:21 ,14.01.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

החל מה-1 בינואר החלה סין ליישם חוק אי-קומרס חדש במסגרתו תורחב ההגנה המשפטית על צרכנים ובעלי מותגים, וזאת במטרה להילחם במוניטין שיצא למדינה כמקור למוצרים מזויפים רבים.

 

החוק, אשר התקבל במהלך אוגוסט 2018, הגיע בעיתוי חשוב מבחינת סין אשר מדווחת כי כיום מכירות הסחר האלקטרוני בסיון עומדות על 23.8% מכלל המכירות הקמעונאיות במדינה, והצפי הוא כי המספר יגיע ל-33.6% עד סוף 2019. בעוד שוק המסחר האלקטרוני צומח בקצב מסחרר, נדרש פיקוח מחמיר יותר ורגולציה של השוק.

 

השינויים העיקריים שחוק האי-קומרס החדש צפוי להכניס הינם כדלקמן:

 

יוכרו סוגים שונים של מפעילי מסחר אלקטרוני על ידי החוק החדש

 

תקנה עיקרית במסגרת החוק החדש תבהיר את סוגי העסקים שייכנסו לתחום שיפוט החוק. חוק המסחר האלקטרוני חל בעיקר על שלושת סוגי המפעילים הבאים:

 

מפעילי פלטפורמה: אדם או ארגון המספקים מקום לעסקים דיגיטליים, התאמת עסקה, שחרור מידע ושירותים אחרים כדי להקל על הצדדים בעסקת מסחר אלקטרוני. דוגמה לכך הוא אתר הקניות Taobao בבעלות Alibaba.

 

פעילים על גבי פלטפורמות: סוחרים של צד שלישי שמוכרים מוצרים או מספקים שירותים בפלטפורמות של מסחר אלקטרוני. דוגמה לכך היא ספק המפעיל חנות מקוונת באתר Taobao.

 

מוכרים מקוונים: שחקנים אחרים מתחום הסחר האלקטרוני שעושים עסקים באמצעות אתרי האינטרנט שלהם או באמצעות ערוצים מקוונים אחרים, כגון יישומי מדיה חברתית.

 

מרכיב מרכזי הוא הכללת ערוצי קניות לא מסורתיים (כגון מדיה חברתית) כמקום של מסחר אלקטרוני כגון אפליקציות כמו כמו WeChat ו Duoyin תחת החקיקה החדשה.

 

הכללה זו משמעותית שכן בשנים האחרונות, מספר העסקים הקטנים בערוצים אלו גדלו מאד. עסק קטן הוא חנות קטנה ללא חזית פיזית, ללא רישיון עסק או ערבות אשראי, וללא ביטחון רב מצד הלקוח. באמצעות שינוי פרט קטן בחשבון או מחיקת איש קשר, עסקים אלה יכולים להתחמק מאחריות משפטית ולהיעלם. למרות שהמונח ״עסקים זעירים״ אינו מונח משפטי, סוגים אלה של עסקים קיימים והם אחת מהצורות החדשות יותר של מסחר אלקטרוני בעידן הנייד של ימינו.

 

התחזקו הגנות הקניין הרוחני בסחר האלקטרוני

 

פלטפורמות של מסחר אלקטרוני חייבות לקבוע כללים כדי להגן על זכויות הקניין הרוחני (Intellectual Property) של לקוחותיהן, וכאשר קיימת הפרה של זכויות אלו על הפלטפורמות להגיב במהירות. על פי החוק החדש, פלטפורמות שלא יעשו כן צפויות לקבל קנסות של עד 293,130 דולר.

 

כדי להגביר את ההגנה על הקניין הרוחני (IP), קמעונאים באתרי מסחר אלקטרוני חייבים להירשם במשרד התעשייה והסחר הסיני כדי לקבל רישיון עסק. באמצעות דרישת הרישום, החוק נועד להקשות על מי שמפר את זכויות הקניין הרוחני ומנסה להתחמק מעונש.

 

ויסות תחרות לא הוגנת

 

סעיף 22 של החקיקה החדשה מדגיש את מחויבות התחרות ההוגנת לכל מפעילי פלטפורמות מסחר אלקטרוני, עם דגש מיוחד על אלה עם מיצוב דומיננטי בשוק.

 

מפעילי פלטפורמות בעלי יתרונות בשוק בשל מספר משתמשים רב והטבות טכנולוגיות, יימנעו מניצול יתרונות אלו לרעה ולא ימנעו או יגבילו את התחרות.

 

סעיף 35 מדגיש את תחום התחרות הוגנת על ידי איסור על מפעילי פלטפורמה להטיל הגבלות בלתי סבירות, תנאים או עמלות על סוחרים.

 

אחריות משותפת לפלטפורמות

 

פלטפורמות מסחר אלקטרוני יהיו אחראיות במשותף על מכירת מוצרים מזויפים באתרים  שלהם. בעבר, רק סוחרים בודדים היו אחראים כאשר נתפסו כשהם מוכרים זיופים. על פי החוק החדש, מפעילי פלטפורמות לסחר אלקטרוני חייבות להגיב בזמן לדיווחים על הפרות קניין רוחני או להיענש עם קנסות של עד 30 מיליון דולר.

 

זכויות הצרכן התחזקו בתחום המסחר האלקטרוני

 

לצרכנים יהיו עכשיו הגנות חוקיות חזקות יותר תחת חוק המסחר האלקטרוני החדש. הסוחרים חייבים לחשוף בבירור את כל הסעיפים או ההגבלות שהם הטילו על המכירות ולא יכולים להניח מראש כי הצרכן מסכים לכך.

 

החקיקה החדשה גם תגן על צרכנים מפני ביקורות מזויפות. האיסור על ביקורות מזויפות כולל לא רק את הסקירות שנכתבו בתמורה לתשלום, אלא גם ביקורות חיוביות שנכתבו על ידי לקוחות בתמורה תגמולים כספיים.

 

הרשויות בסין מצפות כי חיזוק הפיקוח על המסחר האלקטרוני יביא להסדרה יעילה של פעילויות מקוונות וישפר את ההגנה על הצרכנים ועל בעלי המותגים. בנוסף, החוק יאפשר להתמודד עם מכירת מוצרים מזויפים, ויעזור לסין לשקם את תדמיתה כמדינת מקור לחיקויים וזיופים.