פרופ' כהנא ירצה על האתגר העסקי בכנס ארגון הרכש והלוגיסטיקה

גישות חדשניות מציבות דרישות מחמירות מספקיהן, וכן משנות באופן קיצוני את המערך הלוגיסטי משום שתהליכי השינוע הופכים להיות לעיתים דו צדדיים. על שינוי בהתנהלות האסטרטגית של חברות


00:00 ,01.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

גישות חדשניות מציבות דרישות מחמירות מספקיהן, וכן משנות באופן קיצוני את המערך הלוגיסטי משום שתהליכי השינוע הופכים להיות לעיתים דו צדדיים. על שינוי בהתנהלות האסטרטגית של חברות
 
במסגרת מפגש שמארגן ארגון הרכש והלוגיסטיקה ירצה פרופ' יהודה כהנא בנושא "קיימות - האתגר העסקי בישראל" והמשמעויות עבור תחום הרכש והלוגיסטיקה.
 
פרופ' כהנא ייתן בהרצאתו ניתוח של כלל התעשייה בעולם המראה כי עיקר פעילותו של העולם העסקי מתבטאת בניצול משאבים והפיכתם תוך זמן קצר לפסולת. לטענת פרופ' כהנא, קצב הניצול וייצור הפסולת עולה כיום על יכולת ההתחדשות הטבעית. במקביל, טוען פרופ' כהנא, חלים שינויים משמעותיים מאד בתפיסת המשטר התאגידי בעולם, ובחקיקה. הפירמות נתפסות כאחראיות לכלל מחזיקי העניין ולאו דווקא רק לבעלי מניותיהן.
 
לטענתו, שתי המגמות הללו מציבות אתגר עצום בפני כל המנהלים בעולם, והדבר מחייב שינוי משמעותי בהתנהלות האסטרטגית של חברות. בהרצאתו של פרופ' כהנא תוצג דרך אפשרית לפתרון הבעיה, ותובאנה דוגמאות לפירמות שכבר שינו את מדיניותן ודרך פעולתן.
 
לדבריו, לנושא זה השלכות משמעותיות בתחום מדיניות הרכש והלוגיסטיקה של החברות, שכן חברות שמאמצות את הגישה החדשנית מציבות דרישות מחמירות מספקיהן, וכן משנות באופן קיצוני את המערך הלוגיסטי משום שתהליכי השינוע הופכים להיות לעיתים דו צדדיים, ולעיתים מחייבים אף את הטיפול במוצרים בתום חייהם אצל הלקוח.
 
לדברי פרופ' כהנא, ישראל הובילה במשך שנים תהליכים שונים בעולם בתחום ניצול אנרגיית שמש, התפלת מים, חקלאות ירוקה ועוד, אולם לא השכילה לשמר את הבכורה ולהפיק ממנה את מלוא היתרונות הכלכליים.
 
פרופ' כהנא טוען כי ניתן לחזור ולתפוס מעמד מוביל בעולם באמצעות ניצול תקופת המשבר העולמי הנוכחי, חידוש הצמיחה בישראל והיערכות לקראת השווקים העתידיים שיקדמו את פני התעשייה הישראלית בעת היציאה מהמשבר - וכל זאת בעלות אלטרנטיבית אפסית.
 
פרופ' יהודה כהנא הוא איש הפקולטה לניהול ובית ספר פורטר למדעי הסביבה באוניברסיטת תל אביב. הוא לימד באוניברסיטה העברית, בבי"ס וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, באוניברסיטאות טקסס, פלורידה, טורונטו ובארצות נוספות. תחומי העיסוק שלו הם ניהול סיכונים, ביטוח, אקטואריה, מימון, עתידנות והוא נחשב לאחד מראשוני מנתחי המערכות בישראל. במקביל לקריירה האקדמית רבת השנים שלו בישראל ובחו"ל, הוא מקיים גם פעילות עסקית ענפה והינו ממייסדי ובעלי איתוראן, מיוזמי ומקימי תכניות הפנסיה "החדשות", מבעלי החממות הטכנולוגיות ויצמן, קצרין ואופקים, יזמויות טכנולוגיות שונות ועוד.