פרופ' ברוורמן בכנס port2port: "נגמר העידן של החגיגה הפיננסית- עלינו לעבור לכלכלה של ייצור וידע"

ח"כ ברוורמן הסביר בהרצאתו את הסיבות והגורמים שהביאו למשבר הכלכלי העולמי הנוכחי וציין כי המשבר הנוכחי הינו בגדר הזדמנות היסטורית לחתוך את הבירוקרטיה הממשלתית, לשנות את שיטת המשטר ולהביא חזרה הביתה מדענים ישראלים מהתפוצות


00:00 ,18.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

ח"כ ברוורמן הסביר את הסיבות והגורמים שהביאו למשבר הכלכלי העולמי הנוכחי וציין כי המשבר הנוכחי הינו בגדר הזדמנות היסטורית לחתוך את הבירוקרטיה הממשלתית, לשנות את שיטת המשטר ולהביא חזרה הביתה מדענים ישראלים מהתפוצות
 
כנס port2port 2009 לתובלה, סחר ולוגיסטיקה אשר התקיים אתמול במרכז הכנסים אווניו באיירפורט סיטי בחר להתעמק במשבר הכלכלי העולמי אשר פגע בכלכלות העולם וגרם לירידה חריפה בתנועת הסחורות ביבוא ויצוא.
 
במסגרת המושב אשר עסק במשבר הגלובלי והשפעתו על סחר החוץ של ישראל הירצה ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן על התפתחות המשבר הכלכלי ונתן סקירה מקיפה וממצה של הכלכלה העולמית ב-80 השנה האחרונות – החל מהמשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב בשנת 1929 ועד למשבר הנוכחי אשר נבע, לדברי פרופ' ברוורמן, מתאוות הבצע והחמדנות של בנקי ההשקעות והבנקים אשר העניקו אשראי לכל דורש – בעיקר בענף הנדל"ן - מבלי להכיר באחריות בבועה הפיננסית שהדבר יצר.
 
לדברי פרופ' ברוורמן, התוצאה היא היעלמותם ומחיקתם של בנקי ההשקעות מהמפה הכלכלית. לדבריו, "הבועה הפיננסית הגדולה ביותר בעולם התרסקה". ברוורמן הביא כדוגמה את העיר סקרמנטו, בירת מדינת קליפורניה בארה"ב' אשר כיום הינה "עיר רפאים" לדבריו בשל ניסיונות בעלי הבתים שבה למכור את נכסיהם אך ללא כל דורש.
 
פרופ' ברוורמן הזהיר כי מצב של מיתון עמוק ואבטלה גבוהה יכול להביא לקריסת משטרים דמוקרטיים ברחבי העולם. לדבריו, "כיום צריך להיאבק על החברה כדי למנוע את עלייתם של משטרים אפלים". לדבריו, נשיא ארה"ב הנבחר ברק אובמה הביא אופטימיות וגישה חדשה לטיפול במשבר ובחר לשם כך 15 שרים שונים בממשלתו אשר הדבר המשותף להם הוא מצוינותם והתמחותם בתחום בהם הם מכהנים. לדבריו, בישראל נדרשת שיטה בה השרים המכהנים הינם אנשים מקצועיים ולא שרים פוליטיים אשר מכהנים בתפקיד לתקופות קצרות ושואפים להמשיך לתיק הבא.
 
פרופ' ברוורמן הזהיר כי כלכלת ישראל עלולה להיכנס למיתון עמוק בשל היותה מוטת יצוא ואף צפה כי בשנתיים הקרובות תהיה אינפלציה גבוהה מאוד במשק הישראלי.
 
לדבריו, יש לזנוח את השיטה השמרנית בכלכלה ולדאוג למנועי צמיחה עבור הכלכלה הישראלית על אף הגירעון שעלול להיווצר בקופת המדינה. לדבריו, "נגמר העידן של החגיגה הפיננסית- עלינו לעבור לכלכלה של ייצור וידע המבוססת על הון אנושי והון מבני". ברוורמן הזכיר כי אלו היו התכונות שאפיינו את מדינת ישראל בחיתוליה –חתירה למצוינות ולצדק.
 
פרופ' ציין כי לדעתו יש לפשט את הבירוקרטיה בסקטור הציבורי, לפשט את המינהל, להציל את ההשכלה הגבוהה ולהחזיר לישראל את המדענים הישראלים שנמצאים באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בעולם.
 
הוא קרא לראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו להעביר אנשי הייטק מפוטרים לחינוך ולהחריג את שכר המורים ל-7-8 השנים הבאות שכן אם לא, בחברה הישראלית תיווצר בקרוב פולריזציה שתתבטא בחינוך לעשירים וליתר האנשים.
 
לדברי פרופ' ברוורמן, יש לנצל את המצב הקיים "יש פה במדינת ישראל דברים נפלאים ומדובר בהזדמנות היסטורית במדינת ישראל לחתוך את הבירוקרטיה ולחנך את האזרחים למצוינות ולצדק"