עתירה מנהלית כנגד מכרז רשות הדואר למתן שרותי מכס

בסוף חודש יוני 2005 פרסמה רשות הדואר מכרז למתן "שירותי ייעוץ, ליווי, הקמה ותפעול של מערך שירותי מכס"; בתחילת השבוע הגישו לשכת המסחר ת"א, מכון היצוא וארגון התאגידים עתירה מנהלית לבית המשפט בו הם מבקשים, מטעמים שונים, להורות לרשות הדואר לבטל את המכרז


00:00 ,10.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בסוף חודש יוני 2005 פרסמה רשות הדואר מכרז למתן "שירותי ייעוץ, ליווי, הקמה ותפעול של מערך שירותי מכס"; בתחילת השבוע הגישו לשכת המסחר ת"א, מכון היצוא וארגון התאגידים של סוכני המכס עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בת"א בו הם מבקשים, מטעמים שונים, להורות לרשות הדואר לבטל את המכרז
 
על פי המכרז לשירותי מכס, אם יקויים, נכנסת רשות הדואר לתחום פעילות חדש של מתן שירותי עמילות מכס - תחום פעילות שרשות הדואר לא עסקה בו עד עתה. הזוכה במכרז נדרש לספק לרשות הדואר, בין היתר, שירותי ליווי וייעוץ לצורך הקמת המערך הדרוש לתחום הפעילות החדש, לרבות, כמות וסוג כוח האדם הדרוש לתחום הפעילות החדש, הגדרת המערכות והציוד הלוגיסטי הנדרש לתחום החדש, רכישת מערכות ממוחשבות, קביעת מחירי השירות שתקבע רשות הדואר מהציבור בגין השירותים החדשים, וכיוצא באלה.
 
בתחילת השבוע הגישו לשכת המסחר ת"א, מכון היצוא וארגון התאגידים של סוכני המכס, באמצעות עו"ד שמואל גרוסמן, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בת"א בו הם מבקשים להורות לרשות הדואר לבטל את המכרז (מס' 1611/05) למתן "שירותי ייעוץ, ליווי, הקמה ותפעול של מערך שירותי מכס".
 
כידוע, על פי בקשת רשות המיסים, העותרים (לשכת המסחר ת"א, מכון היצוא וארגון התאגידים של סוכני המכס) הקימו ומפעילים במשותף מזה כ- 15 שנה ובשיתוף פעולה מלא עם רשות המיסים, לשכות שירות לסחר חוץ המעניקות שירותים חיוניים לציבור העוסק בתחום סחר החוץ באמצעות הדואר.
 
כיום פועלות ארבע לשכות שירות (בנמל תעופה בן גוריון, תל אביב, ירושלים ואשדוד), מהן שתיים פועלות בסניפי הדואר (בירושלים ובתל אביב). לשכות השירות מעניקות שירותים חיוניים לציבור העוסק בתחום סחר החוץ באמצעות הדואר, בכל הקשור לשחרור מהמכס של טובין הנשלחים בדואר, ובכלל זה שירותי הפקת והקלדת רשימוני יבוא ויצוא, לרבות הפקת רשימוני יצוא. לשכות השירות מספקות שירותים המיועדים, בין היתר, ללקוחות עסקיים השולחים או מקבלים טובין באמצעות הדואר ומעונינים לחסוך בעלויות של שירותי עמילות מכס ולבצעם בעצמם.
 
לשכות השירות הממוקמות בסניפי הדואר בתל אביב וירושלים מספקות לטובת אותם לקוחות את האמצעים לצורך ביצוע פעולות עמילות המכס לרבות סיווג והקלדת רשימוני היבוא והיצוא בעצמם ללא הזדקקות לשירותי סוכן מכס. בנוסף, לשכות השירות מספקות שירות גם לסוכני מכס המבקשים שירות של הקלדה ושליפת רשימוני יבוא ויצוא.
 
עניינה של העתירה המנהלית הוא דרישת לשכת המסחר ת"א, מכון היצוא וארגון התאגידים של סוכני המכס להורות על ביטולו של המכרז לשירותי מכס, מטעמים שונים.
 
בעתירה נטען שהמכרז לשירותי מכס מנוגד ומפר את הוראות סעיף 24(ב) לחוק רשות הדואר הקובע, כי לא יינתנו שירותים בנוסף על השירותים שנותנת רשות הדואר לפי חוק רשות הדואר, אלא אם החליטה  על כך מועצת רשות הדואר והחלטתה אושרה על ידי שר התקשורת, שר האוצר וועדת הכלכלה של הכנסת.
 
לטענת העותרים, המכרז לשירותי מכס מנוגד ומפר סיכום מפורש בין העותרים לבין המשיבים, כי המכרז לשירותי מכס יבוטל ו/או יידחה, לפחות כל עוד בוחנים הצדדים האם יש ביכולתן של לשכות השירות להתאים  עצמן  לשירותי המכס הנדרשים ללקוחות רשות הדואר.
 
עוד נטען שהמכרז לשירותי מכס יפגע פגיעה קשה ובלתי מוצדקת בלשכות השירות ויחסל למעשה את פעילותן.
שכן, לטענת העותרים, המכרז לשירותי מכס יצור מצב חדש לפיו, שירות אותו מחוייבות לתת רשויות מדינה ממלכתיות, הופך להיות שירות הכרוך בחובת תשלום, מעין מס חדש. המכרז לשירותי מכס יטיל על הציבור, המשתמש בשירותי רשות הדואר, נטלים כספיים חדשים שלא היו מוטלים עליו עד היום.
 
בא כוח העותרים, עו"ד שמואל גרוסמן, ציין כי באמצעות המכרז לשירותי מכס יוצרת רשות הדואר תחרות בלתי הוגנת עם סוכני המכס, בשני היבטים עיקריים:
הראשון: אין כל הצדקה כי רשות ציבורית תרחיב את תחום פעילותה לתחום פעילות המגזר העסקי הפרטי ותגרום לכך כי שירות הפתוח כיום לתחרות חופשית יהפוך להיות שירות מונופוליסטי; במיוחד כך, כשהמגזר העסקי הפרטי פועל באופן משוכלל ומספק את מלוא השירותים לצרכנים בצורה ראויה ומלאה ותוך תחרות אמיתית המתקיימת במסגרת המגזר העסקי הפרטי. "בנסיבות אלו, כניסת הרשות הציבורית לתחום המגזר העסקי הפרטי היא מהלך בלתי סביר באופן קיצוני".
 
ההיבט השני: רשות הדואר מתכוונת לנצל את היות סניפיה כתובת לקבלת ומסירת טובין על מנת "למכור" את שירותי המכס תוך יתרון בלתי הוגן על יתר סוכני המכס מן המגזר העסקי הפרטי.
 
עו"ד גרוסמן טוען שבנסיבות שיווצרו, אם יקוים המכרז לשירותי מכס, יקשה מאוד על סוכני המכס להתחרות על מתן שירותי מכס מול שירותי המכס "הפנימיים" שתציע רשות הדואר ללקוחות המגיעים אליה והנזקקים לשירותי הדואר. "יש בדרישות הסף להשתתפות במכרז לשירותי מכס משום פגיעה בעיקרון השוויון ובעיקרון הפתיחות של דיני המכרזים היות ודרישות הסף הן דרישות מכבידות, דרישות סף שאינן נדרשות באופן סביר להגשמת מטרת המכרז לשירותי מכס, והן חוסמות באופן בלתי סביר את מספר סוכני המכס שיש באפשרותם לגשת למכרז לשירותי מכס,  למרות שהם מסוגלים ליתן לרשות הדואר את השירותים נשוא המכרז ברמה המקצועית הנדרשת ובמחירים תחרותיים".