עדכון הכללים לפיהם מתנהלת עסקת אשראי דוקומנטרי

לשכת המסחר הבינלאומית שוקדת על כתיבת ה – UCP600 אשר יהוו תחליף ל – UCP500. וועדת הבנקאות של לשכת המסחר הבינלאומית ICC Banking Commissionשוקדת בימים אלה על עדכון הכללים לפיהם מתנהלת עסקת אשראי דוקומנטרי


00:00 ,07.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר הבינלאומית שוקדת על כתיבת ה – UCP600 אשר יהוו תחליף ל – UCP500. וועדת הבנקאות של לשכת המסחר הבינלאומית ICC Banking Commission שוקדת בימים אלה על עדכון הכללים לפיהם מתנהלת עסקת אשראי דוקומנטרי.
 
הפרסום האחרון אשר נכנס לתוקף ב – 01/01/1994 נקרא UCP500(UNIFORM  CUSTOMS  AND PRACTICE  FOR  DOCUMENTARY  CREDITS). מאז פרסומם אושררו הכללים על ידי רוב מדינות העולם כמחייבים ולכן יש להם תוקף כמעט גלובלי.
 
הכללים קובעים בין היתר:
1. תקן לבדיקת מסמכים.
2. כללים טכניים לבדיקת מסמכים הקובעים מגבלות למשך הבדיקה.
3. נהלים לחתימה על גבי שטרי מטען.

וועדת הבנקאות עומדת לכנס את חבריה בעיר דבלין, בתאריכים 27/28 לחודש יוני הקרוב כדי לקיים דיון בעדכון הכללים האחידים המוכרים, כאמור, כ – UCP500והחלפתם בכללים חדשים אשר יפורסמו, כנראה בתחילת 2006 , תחת השם UCP600.
 
אחת הסוגיות העומדות על הפרק בפני חברי הוועדה היא מחיקת האפשרות העומדת כיום בפני הצדדים להסכים על פתיחת אשראי דוקומנטרי חוזר -  Revocable letters of credit.
 
אשראי זה הינו אשראי הניתן לביטול בכל עת על ידי היבואן או על פי החלטת הבנק הפותח בהתאמה להיקף הבטוחות אותן המציא היבואן.
 
מסתבר כי חברי הוועדה בדעה כי סוג כזה של אשראי דוקומנטרי אינו משרת את האינטרסים של היצואנים ולכן מן הראוי לבטלו לחלוטין.
 
הוועדה גורסת כי בסוג זה של אשראי דוקומנטרי חשוף היצואן לסיכון מהסיבה שבכל עת עלולה להתקבל הודעה על ביטול האשראי.
 
גורמים באירופה אשר נתבקשו לחוות דעה בנושא זה, קבעו נחרצות כי היצואנים מעדיפים תמיד להתקשר בכפוף לאשראי בלתי חוזר - irrevocable L/C  מאחר ובמסגרת כלי פיננסי זה נוטל על עצמו הבנק הפותח התחייבות לתשלום ערך העסקה. אשראי חוזר נחשב,לכן, לכלי פיננסי בעל סיכון רב ליצואן.