לשכת המסחר: חברת הדואר מנצלת לרעה את מעמדה המונופוליסטי

לשכת המסחר טוענת כי חברת הדואר ומונעת תחרות בשוק משלוחי הדואר הבינלאומי המהיר ומטילה "קנסות" על כל לקוח שמשחרר משלוחי דואר מהיר מהמכס שלא באמצעותה או באמצעות זכיין מטעמה. חברת הדואר בתגובה: איננו מונופול בתחום


00:00 ,10.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר טוענת כי חברת הדואר ומונעת תחרות בשוק משלוחי הדואר הבינלאומי המהיר ומטילה "קנסות" על כל לקוח שמשחרר משלוחי דואר מהיר מהמכס שלא באמצעותה או באמצעות זכיין מטעמה. חברת הדואר בתגובה: איננו מונופול בתחום
 
לשכת המסחר פנתה לחברת הדואר במחאה על מניעת תחרות בשחרור משלוחי דואר בינלאומי מהיר; נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה בנושא זה לשר התקשורת, אריאל אטיאס ולממונה על הגבלים עסקיים, גב' רונית קן.  נזכיר כי לשכת המסחר כוללת בתוכה את איגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל וסוכני המכס.
 
לטענת לשכת המסחר, באמצעות יועציה המשפטיים עו"ד שמואל גרוסמן ורועי גלעד, חברת הדואר גובה בפועל "קנס" מכל לקוח שיבקש לקבל לשחרר משלוחי דואר מהיר מהמכס שלא באמצעות רשות הדואר או הזכיין מטעמה; כך עולה מתעריף שפרסמה לאחרונה חברת הדואר למתן שירותי עמילות מכס.
 
חברת הדואר מספקת לציבור שירות ייחודי של דואר בינלאומי מהיר ("משלוחי EMS") באמצעות רשת בינלאומית של מנהלי דואר. שירות דואר זה, באמצעות מנהלי דואר בעולם, לא יכול להינתן אלא רק על ידי חברת הדואר.
 
לאחרונה פרסמה חברת הדואר כי בקרוב היא תחל במתן שירות חדש - שירותי עמילות מכס ביבוא של דואר ישראל לשחרור משלוחי EMS מהמכס בתמורה לעמלה בגין "העברת ניירת לעמיל המכס (לצורך שחרור ממכס ביבוא)".
 
לטענת לשכת המסחר, מתן שירותי עמילות מכס בייבוא וגביית עמלה בגינם על ידי חברת הדואר מהווים פגיעה קשה בתחרות בשוק עמילות המכס.
 
לשכות השירות לסחר חוץ, כמו גם עמילי מכס אחרים, מעניקות שירותי שחרור טובין ממכס ביבוא. לשכות השירות גובות עמלה בסך של 111 שקל בגין שירותי שחרור טובין בעוד שחברת הדואר, על פי פרסומיה, עומדת לגבות סך של 154 שקל בגין אותם שירותים.
 
מן התעריף עולה כי כדי לאפשר את שחרור המשלוח המהיר באמצעות סוכן המכס של היבואן ולא על ידי חברת הדואר אזי העברת ניירת לעמיל מכס אחר, שאינו הזכיין של חברת הדואר, תחויב על ידי חברת הדואר בתשלום עמלה נוספת של 70 שקל (על סך של 111 שקל לעיל), רק עבור הזכות למסור את הטיפול בשחרור הטובין לסוכן המכס של הלקוח.
 
בהקשר זה, חשוב לציין כי מדובר בניירת שנשלחת ארצה מחו"ל עם הטובין והיא נדרשת לצורך שחרור הטובין מהמכס ואין מדובר בניירת שהוכנה על ידי חברת הדואר או הזכיין מטעמה בקשר לטובין.
 
כך בעצם, לטענת לשכת המסחר, עמלה זו הופכת את קבלת השירות מעמיל מכס שאינו חברת הדואר או הזכיין מטעמה ללא כדאית, ומונעת מעמילי מכס אחרים תחרות אמיתית בתחום זה.
 
בדרך זו מאלצת חברת הדואר את ציבור הלקוחות לקבל את שירותי עמילות המכס אך ורק באמצעותה.
לטענת לשכת המסחר, עמלה זו הינה בעצם "קנס", המהווה התניה פסולה של שירות בשירות: חברת הדואר מתנה את מתן שירותיה למשלוחי EMS במתן שירותי שחרור הטובין מהמכס באמצעותה, אלא אם ישלם היבואן "עמלה" של 70 שקל.
 
תשלום "הקנס" על ידי היבואן לצורך שחרור הטובין על ידי סוכן מכס מטעמו אינו כדאי כלכלית שכן, עמלה זו מתווספת על הסכום שעליו לשלם לעמיל המכס מטעמו לצורך שחרור הטובין.
 
"בדרך זו, חברת הדואר לא מותירה בידי ציבור היבואנים כל ברירה אלא להיזקק לשירותיה בשחרור הטובין או לשירותי הזכיין מטעמה תוך פגיעה קשה בציבור היבואנים ובעיקרון התחרות החופשית", כך לטענת עורכי הדין גרוסמן וגלעד.
 
זאת ועוד: לטענת לשכת המסחר, על פי חוות דעתם המשפטית של עוה"ד גרוסמן וגלעד, שירותי עמילות המכס ביבוא המוצעים על ידי חברת הדואר והתשלומים בגינם לא הוסדרו בחוק ולפיכך יינתנו בניגוד להוראות חוק הדואר.  
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, מר אוריאל לין, ויו"ר ועדת הכספים מר אמיר שני , פנו כאמור לשר התקשורת ולממונה על ההגבלים העסקיים, בדרישה למנוע מחברת הדואר לגבות את התשלומים על פי התעריף שמטרתו לסכל כל תחרות חופשית.

אוריאל לין אמר כי "הטלת 'הקנס' של 70 שקל על יבואנים שאינם מעוניינים בשירותי שחרור הטובין של חברת הדואר, באצטלה של תשלום בגין "העברת ניירת לעמיל המכס" נעשית בחוסר תום לב קיצוני, בניגוד לנורמות התנהגות החלות על חברת הדואר בהיותה חברה ממשלתית, תוך ניצול מעמדה של חברת הדואר לרעה ותוך פגיעה קשה באינטרס הציבורי".
 
לטענת לשכת המסחר, גביית עמלה בגין "העברת ניירת לעמיל המכס", יש בה משום הפרה הן של הוראות  חוק הדואר והן של הוראות חוק ההגבלים העסקיים. הפעלת התעריף תפגע פגיעה אנושה בתחרות החופשית, בציבור סוכני המכס ובציבור הלקוחות, תוך ניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי של חברת הדואר.
 
מחברת הדואר נמסר בתגובה כי חברת דואר ישראל אינה מונופול בתחום הדואר הבינלאומי המהיר הנכנס לארץ ועל כן ממילא אינה יכולה "לנצל את מעמדה כמונופול", כדברי אוריאל לין.
 
מחברת הדואר נמסר עוד כי החברה מחזיקה בתחום הדואר הבינלאומי בנתח של פחות מ-10%, ולדבריה, לקוח אשר מעוניין לשחרר בעצמו את דבר הדואר אשר נשלח אליו בשירות EMS, יוכל לעשות זאת ללא תשלום במרכז המיון בתל אביב.
 
"רק אם הלקוח יבחר בקבלת השירות מידי חברת דואר ישראל (ולא בעצמו), בדיוק כפי שהוא עושה כאשר דבר הדואר מגיע בשירות של אחד המתחרים האמורים, הוא יוכל לקבל שירות מלא הכולל הן את השחרור מהמכס והן את ההובלה של דבר הדואר עד לבית הלקוח. בכך ייחסך מהלקוח הצורך להגיע במיוחד אל מרכז המיון של דואר ישראל ולטפל בכל הקשור לשחרור ממכס בעצמו והוא יוכל לקבל שירות דומה לשירות הניתן בידי המתחרים", ציינו בחברת הדואר.