החל מ- 15 לאקוטבר יבוטל קוד 9 לרשוי או תקן ותופעל שיטה חדשה

בהודעה שפרסמה לשכת סוכני המכס והשלחים הבינלאומיים מחוז חיפה והצפון, נמסר כי החל מ- 15 לאוקטובר 2002 יבוטל קיומו של קוד 9 לענין רשוי או תקן, ובמקומו תופעל השיטה המפורטת מטה. בעיית השימוש הלא תקין בקוד 9 ידועה ומהווה לא פעם מקור לויכוחים ואף לניתוב שיטתי של


00:00 ,07.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
בהודעה שפרסמה לשכת סוכני המכס והשלחים הבינלאומיים מחוז חיפה והצפון, נמסר כי החל מ- 15 לאוקטובר 2002 יבוטל קיומו של קוד 9 לענין רשוי או תקן, ובמקומו תופעל השיטה המפורטת מטה. בעיית השימוש הלא תקין בקוד 9 ידועה ומהווה לא פעם מקור לויכוחים ואף לניתוב שיטתי של רשמוני יבוא לתהליך א'.

השיטה החדשה תאפשר לציבור סוכני המכס ולאגף המכס כאחד להתמקד בשימוש נכון בכלים הקיימים ובבקרה נאותה אחר השימוש בהם.

להלן פרטי השיטה החדשה:
  1. החל מ- 15.10.02, יבוטל השימוש בקוד 9 כפי שהיה מקובל עד כה כחלופה להזנת מספר רשיון יבוא או אישור תקן לרשמון היבוא.
  2. באותם מצבים בהם סוכן המכס חייב להזין קוד חילופי למספר רשיון יבוא או תקן, מאחר והמשלוח העומד בפני שחרור אינו חייב ברישוי או תקן למרות דרישת המחשב, או רשיון היבוא הרלוונטי איננו ממוחשב, עליו להזין בשדות רשיון יבוא או תקן של רשמון היבוא, לפי הענין, את אחד הקודים המפורטים להלן:

    91 – פרט המכס פטור מרישוי או תקן (לשימוש כאשר המערכת לא מעודכנת ודרישת המחשב לא נכונה)

    92 – חובת הרישוי או התקן שבפרט לא חלה מהותית על הטובין העומדים לפני שחרור ברשמון (כאשר דרישת הרישוי או התקן חלה רק על חלק מהפרט, ולא על הטובין העומדים להשתחרר באותו רשמון)

    93 – קיים אישור של הרשות המוסמכת עפ"י סעיף 2(ד) לצו יבוא חופשי (במקרים אלה, חובה לצרף את האישור עצמו לרשמון ולהצהיר על כך ע"י הקשת קוד צרופה 29 S (אישור לפי סעיף 2(ד) לצו יבוא חופשי)

    94 – רשיון יבוא לא ממוחשב (חובה לצרף את רשיון היבוא לרשמון)
  3. אין צורך בהקשת קוד מיוחד במקרים הבאים:
    א. במשלוחי יבוא אישי, ובלבד שהרשמון הוא מסוג יבוא אישי. אין אפשרות להמנע מהקשת מספר רשיון יבוא או אישור תקן מסיבה זאת ברשמון המסחרי.

    ב. במשלוחים העומדים בתנאי התוספת השישית לצו יבוא חופשי. המערכת תבדוק במקרים אלה כי המשלוח כולל תחת פרט זה לא יותר מ-2 יחידות, אשר ערכן הכולל אינו עולה על 1,000 דולר של ארה"ב.
  4. הקשת כל אחד מן הקודים המפורטים בסעיף ב' דלעיל מהווה הצהרה מצד סוכן המכס כי מתקיימים התנאים החוקיים אשר קבלו ביטוי באותו קוד (דרישת המחשב לא מעודכנת או התנאים לא חלים על הטובין הספציפיים), או כי צורפו המסמכים המצדיקים אותו (אישור לפי סעיף 2(ד) לצו יבוא חפשי או רשיון יבוא לא ממוחשב, המתאימים לטובין שברשמון היבוא). הקשת אחד הקודים הנ"ל ללא הצדקה מהווה הצהרה כוזבת, על כל המשתמע מכך. "טעות קלדנית" איננה מהווה הצדקה להצהרה כוזבת ברשמון.
  5. מודגש בזה כי אגף המכס ינהל בקרה שיטתית אחר השימוש בכל אחד מן הקודים.
  6. לא קיימת יותר אפשרות להתגבר על אי-התאמה בין פרטי רשיון היבוא או אישור התקן לנתוני הרשמון ע"י הקשת קוד 9. במקרה של אי-התאמה, על היבואן או סוכן המכס לפנות למכון התקנים או לרשות המוסמכת ולבקש את תיקון אישור התקן או רשיון היבוא, במידה והדבר אפשרי. אחרת, המקרה יטופל כהפרת תנאי חוקיות היבוא.
המערכת לא תחייב יותר הקשת קוד 9 לענין אישורים מיוחדים הנדרשים עפ"י התוספת השניה לצו יבוא חפשי, כפי שהיה מקובל עד כה. במקרים אלה המערכת תשדר אזהרה לסוכן המכס על הצורך באישור זה או אחר, אך לא תחייב הזנת מספר. בנושא זה עידכון המערכת הוא הדרגתי, וייתכן ועדיין יהיה צורך במקרים מסוימים להקיד קוד 9. סוכני המכס מתבקשים להודיע על כך טלפונית או בפקסימליה למר ר. ציפורי, ראש גף ניתוח מערכות ענ"א או לגב' לריסה חיימוב. טלפון 6703249 02, פקס': 6222387 02, על מנת לאפשר ניפוי מהיר יותר של המערכת מדרישה זאת.

הידיעה פורסמה בחוזר 750 ונמסרה באדיבות לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מחוז חיפה והצפון.