הבנק העולמי: סינגפור היעילה ביותר בניצול התשתית הלוגיסטית

על פי הסקר הלוגיסטי מרכיב העלויות הגדול ביותר מיוחס להיעדר שקיפות, היעדר אמינות ואיכות השירותים הירודה. בסקר האינטרנטי לקחו חלק למעלה מ-800 חברות הפועלות ביותר ממאה מדינות


00:00 ,06.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי הסקר הלוגיסטי מרכיב העלויות הגדול ביותר מיוחס להיעדר שקיפות, היעדר אמינות ואיכות השירותים הירודה. בסקר האינטרנטי לקחו חלק למעלה מ-800 חברות הפועלות ביותר ממאה מדינות
 
הבנק העולמי פרסם לאחרונה סקר לוגיסטי חדש המדרג 150 מדינות בהן התשתית הלוגיסטית תומכת בזרימת הסחר הבינלאומי ומעניקה למגזרי הסחר השונים יתרון יחסי בהשוואה למדינות אחרות.
 
הסקר, המבוסס על מדד המכונה Logistics Performance Index) LPI), ופורסם תחת הכותרת
"Connecting to Compete: Trade Logistics in the Global Economy", מצא כי מדינות בעלות תשתית לוגיסטית מפותחת אשר אימצו נהלי סחר ליברלים, בעלי שקיפות, הנן המדינות אשר תזכינה בנתח גדל והולך של הסחר הבינלאומי.
 
על פי הסקר מדורגת סינגפור בראש הטבלה ואילו מדינות ללא מוצא לים במרכז אסיה ובאפריקה דורגו במקומות הנמוכים. עוד קובע הסקר כי מדינות בהן העלויות הלוגיסטיות גבוהות תאבדנה את ההזדמנויות הרבות הטמונות בגלובליזציה. כמו כן קובע הסקר כי מרכיב העלויות הגדול ביותר אינו עלות ההובלה או עלויות הנובעות משימוש בנקודות הממשק הלוגיסטיות כמו נמלים ומסופים עורפיים, עמלות סוכנים ומכס וכו' אלא דווקא העדר השקיפות, העדר אמינות ואיכות השירותים הירודה הם אלה עליהם מצביע הסקר כחסמים הגדולים ביותר לזרימה חופשית ויעילה של הסחר הבינלאומי.
 
אחת המסקנות הברורות ביותר היא חשיבות אמינותן של החוליות השונות הפועלות לאורך שרשרת האספקה כדי להבטיח הגעת מטענים במועד לנקודות הצריכה.
 
למעלה מ-800 חברות לשילוח בינלאומי, חברות המתמחות בשינוע מטעני אקספרס הפועלות ביותר מ-100 מדינות לקחו חלק בסקר אינטרנטי שהיה הגדול והמורכב מסוגו בעולם והתבקשו להשיב על שורה ארוכה של נושאים, כגון: איכות שירותי המכס, מערכת הרכבות וההובלה היבשתית, הנמלים, פרקי הזמן הממוצעים לביצוע יצוא ימי ואווירי ופעילות גורמי פשע או תשלומי שוחד בנקודות הממשק הלוגיסטיות.
 
מהסקר עולה עוד כי מדינות בעלות רמת הכנסה גבוהה המשתייכות לקבוצת מדינות ה-G7, זכו לדירוג העולמי הגבוה ביותר. מדינות מפותחות כמו גרמניה, אשר דורגה במקום השלישי, יפן במקום השישי, בריטניה במקום התשיעי וארה"ב במקום ה-14 מתוך 150 מדינות, הקדימו באופן ניכר מדינות בעלות מערכות לוגיסטיות או מכסיות המונעות נגישות גבוהה ופועלות ללא שקיפות בכל הנוגע להפעלת שרשרות האספקה.