דו"ח הבנק העולמי במרכז ארוע port2port 2008

בכיר הבנק העולמי ז'אן פרנסואה ארוויס עמד בראש צוות המומחים שחיברו דוח המדרג 150 מדינות לפי מפתח ייחודי המסתמך על ביצועים לוגיסטיים. ישראל דורגה במקום 33 הלא מחמיא במיוחד. ארוויס ירצה על חשיבות השרשרת הלוגיסטית בקרב מדינות מתפתחות בארוע port2port 2008


00:00 ,10.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

בכיר הבנק העולמי ז'אן פרנסואה ארוויס עמד בראש צוות המומחים שחיברו דוח המדרג 150 מדינות לפי מפתח ייחודי המסתמך על ביצועים לוגיסטיים. ישראל דורגה במקום 33 הלא מחמיא במיוחד. ארוויס ירצה על חשיבות השרשרת הלוגיסטית בקרב מדינות מתפתחות בארוע port2port 2008
 
ניהול נכון של שרשרת אספקה בעולם הגלובלי יכול להוות את ההבדל בין חברה מצליחה לכושלת – בין כלכלה מצליחה לכלכלה כושלת. פרסום דו"ח הבנק העולמי בנושא זה בדיוק תחת הכותרת "אינדקס הביצועים הלוגיסטיים"  (Logistics Performance Index) דירג את היכולת של 150 מדינות ברחבי העולם להעביר סחורות ממקום למקום כאשר המדדים העיקריים הם כיצד לעשות זאת באופן הבטוח, המהיר והזול ביותר.
 
במסגרת אירועי הוועידה הבינלאומית לתובלה ולוגיסטיקה port2port 2008 שתתקיים ב- 27-28 בפברואר באולם אווניו שבאיירפורט סיטי יגיע לישראל ז'אן פרנסואה ארוויס (Jean Francios Arvis), האחראי על צוות מחברי דו"ח הבנק העולמי. מר ארוויס ירצה על חשיבות השרשרת הלוגיסטית בקרב מדינות מתפתחות במסגרת המושב "השירות הלוגיסטי בראי הלקוחות" ואף ירחיב את הדיבור על תפקודה של ישראל.
 
דו"ח הבנק העולמי הסתמך במחקרו על מידע ממקור ראשון של מקצוענים מתחום הלוגיסטיקה בכל רחבי העולם והוא מלמד על היכולת של כל מדינה להציע תשתיות תחבורה, תקשורת ושירותים לוגיסטיים אשר יאפשרו יצירת פלטפורמת עבודה משוכללת המקשרת בין בעלי המטען, ספקי השירותים, רשויות המכס ומשרדי ממשלה אחרים. הדו"ח מספק תמונה מקיפה על ביצועי שרשרת האספקה – החל מהליכי מכס, עלויות לוגיסטיות, ואיכות התשתיות ועד היכולת לעקוב ולאתר משלוחים, עמידה בלוחות זמנים ומידת התחרותיות של תעשיית הלוגיסטיקה המקומית.
 
במדד הכללי של הביצועים הלוגיסטיים ישראל מדורגת במקום  33 – בין צ'ילה לטורקיה. המדד הכללי הורכב משורה של תתי מדדים בהם דורגה ישראל במיקומים שונים כשהמיקום הכללי (במיקום 33) הינו שיקלול של התוצאות. בבחינת תתי המדדים השונים שמופיעים בדוח עולה כי עפ"י מדד עלויות הלוגיסטיקה המקומית ישראל דורגה במקום נמוך במיוחד - 145 מתוך 150 מדינות. עפ"י תתי המדדים הנוספים עלה כי ישראל נמצאת במקום ה-43 ביעילות המכס ורשויות הגבול, (כאשר לפניה מדורגות צ'ילה, טייוואן, קוריאה, טורקיה ועוד); ישראל מדורגת במקום ה-37 באיכות התשתיות הנמליות (כאשר לפניה מדורגת סין, צ'ילה, יוון, ארה"ב, הולנד, סינגפור ועוד).    
 
כן עולה מהדו"ח כי ישראל מדורגת במקום ה-31 בזמינות ויוקר הספנות, במקום ה-32 ביכולות הלוגיסטית, במקום ה-29 באיתור ומעקב מטענים, במקום 41 בעמידה בלוחות זמנים.
 
עפ"י הדוח עולה כי זמן היצוא מהיצואן לנמל השיגור עומד בישראל על 5.3 יום, לעומת 1.4 ימים בבלגיה, 1.6 ימים בשוויץ, יומיים בירדן, 2.4 ימים בלבנון. וביבוא התמונה גם כן לא מחמיאה: זמן היבוא מהנמל ליבואן עומד בישראל על 8.7 יום, לעומת 2.2 ימים בניו זילנד, 2.3 באירלנד, 2.4 יום בלבנון, 3.2 ימים במדינות ה-OECD ו-4 ימים בשוויץ.
 
אגב, את המקום הראשון מבחינת רמת הביצוע הלוגיסטית הכללית תופסת, על פי דו"ח הבנק העולמי, סינגפור. לאחר מכן אפשר למצוא (בסדר יורד) את הולנד, גרמניה, שבדיה ויפן.
 
מיד עם פרסום הדירוג ובעקבות ממצאי דו"ח הבנק העולמי פנתה התאחדות התעשיינים למנכ"ל משרד רוה"מ רענן דינור, למנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב, למנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, למנכ"ל משרד התמ"ת גבי מימון ולמנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בבקשה כי יפעלו להציב יעד לקידום ישראל במדד הביצועים הלוגיסטיים למקום ה-20, תוך 3 שנים
 
ז'אן פרנסואה ארוויס הינו כלכלן בכיר במחלקת הסחר הבינלאומי בבנק העולמי שם הוא אחראי על הידע והייעוץ בתחום לוגיסטיקת הסחר. לפני כן כיהן ארוויס במספר משרות במשרד האוצר הצרפתי (רגולציה, סחר, מימון ועזרה בפיתוח). מר ארוויס הינו בוגר בית ספר Ecole Normale Superieure בפריז והינו בעל תואר דוקטור לפיזיקה.
 
ביקורו של ארוויס בישראל עורר ענין רב בקרב צמרת התחבורה בישראל. הוא צפוי להיפגש עם שר התחבורה ומנכ"ל משרדו ועם בכירים רבים נוספים.

לכניסה לאתר הארוע ולמידע נוסף אודות ארוע port2port 2008 - לחצ/י כאן