ד"ר זבה באירוע port2port: ביטול הקונפרנסים יפגע ביציבות המחירים בענף

סגן יו"ר צים הירצה במושב "תמורות במגזר הספנות" וטען כי לדעתו השינויים שיהיו במחירים לאחר ביטול השיטה יהיו הפכפים ביותר – וכי היציבות תיגמר. להערכתו, היבואנים והיצואנים לא מבינים את השלכות ביטול השיטה לעומק


00:00 ,14.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

סגן יו"ר צים הירצה במושב "תמורות במגזר הספנות" וטען כי לדעתו השינויים שיהיו במחירים לאחר ביטול השיטה יהיו הפכפים ביותר – וכי היציבות תיגמר. להערכתו, היבואנים והיצואנים לא מבינים את השלכות ביטול השיטה לעומק 

ד"ר יורם זבה, סגן יו"ר חברת צים, הירצה היום במהלך המושב המקצועי "תמורות במגזר הספנות" על שיטת הקונפרנסים הימיים ועל ההשלכות הצפויות לאחר ביטול השיטה.
 
הרצאתו של ד"ר זבה משכה קהל רב, ולאחר סקירה קצרה של היסטוריית שיטת הקונפרנסים ציין מר זבה כי לאורך השנים כונו הקונפרנסים בשם "קרטלים" למרות שהם רחוקים מלהיות כאלו. לטענת ד"ר זבה הלקוחות היו שותפים להחלטות רבות והשתתפו במו"מ על מחירי ההובלה. "'הקרטל' נהפך במשך השנים לגוף הרבה יותר גמיש", ציין מר זבה, והוסיף כי לחברי הקונפרנס הותר במהלך השנים לקבוע מחירים אל מול הלקוחות באופן עצמאי – ולאו דווקא לפעול על פי חוקי הקונפרנס. 
 
ד"ר זבה טען כי ביטול השיטה עלול להביא לחסרונות רבים כגון מצבים בהן חברות פרטיות יפנו את אוניותיהן אל נמלים רווחים בלבד.

ד"ר זבה טען כי ישנם למעשה דברים חיוביים רבים בשיטת הקונפרנס אשר עובדת, לטענו, היטב. "הקונפרנס מספק שירותים מדויקים, מעניק שירות לכל רחבי העולם, והסחר העולמי עובד מצוין". 
 
ד"ר זבה סיפק את הדוגמה החביבה עליו, לדבריו, על פיה לייבא זוג נעליים מהמזרח הרחוק לניו יורק – כולל טעינה ופריקה – זוג אשר נמכר בסופו של דבר בחנויות ב-120 דולר – עלות הייבוא שלו מגיעה ל-30 סנט בלבד, וזאת על פי השיטה הנוכחית. "מה יותר טוב מזה בשביל היבואנים והיצואנים?" שאל זבה, "מדוע מלינים על המחירים?". 
 
ד"ר זבה ציין כי לדעתו השינויים שיהיו במחירים לאחר ביטול השיטה יהיו הפכפים ביותר – וכי היציבות תיגמר. "המחירים יעלו, ירדו, יקפצו – השאלה היא האם זה מה שהלקוח רוצה באמת?", שאל זבה ואף ענה: "אני חושב שלא". "אנחנו, הוסיף זבה, "לא רוצים בליינר מחירים כאלה". זבה הוסיף וציין כי לדעתו היבואנים והיצואנים לא באמת מבינים את ההשלכות של ביטול שיטת הקונפרנסים. "אני לא חושב שזה יעשה דברים טובים" אמר ד"ר זבה בגלוי את דעתו על ביטול שיטת הקונפרנסים".