בית המשפט לערעורים באנגליה אישר תקופת התיישנות של 9 חודשים עפ"י כללי BIFA

בתאריך 15.4.03 הפך בית המשפט לערעורים באנגליה פסק דין של בית המשפט במחוז לידס וקבע כי תקופת ההתיישנות של 9 חודשים הקבועה בסעיף B30 לתנאים האחידים של BIFA (British International Freight Association) הנה סבירה ותקפה


00:00 ,27.04.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בתאריך 15.4.03 הפך בית המשפט לערעורים באנגליה פסק דין של בית המשפט במחוז לידס וקבע כי תקופת ההתיישנות של 9 חודשים הקבועה בסעיף B30 לתנאים האחידים של BIFA (British International Freight Association) הנה סבירה ותקפה.

Granville Oils & Chemicals Ltd. v' Davies Turner & Co
English Court of Appeal, 15 April 2003


על פי המקרה, המשלח התקשר עם הלקוח בהסכם לאריזת והובלת מטען צבע מכווית לאנגליה. הסכם ההובלה החיל את התנאים האחידים של BIFA. המטען הגיע ניזוק והלקוח הגיש תביעה נגד המשלח. בית המשפט במחוז לידס קבע כי התנאי, הקובע תקופת ההתיישנות של 9 חודשים במסגרת התנאים האחידים של BIFA, אינו סביר והגיוני על פי Unfair Contract Terms Act משנת 1977 ולכן הוא בטל.

בית המשפט לערעורים הפך את ההחלטה וקבע כי התנאי סביר ותקף. בית המשפט קבע, בין היתר, כי המשלח הוא מתווךintermediary) ) ואם הוא חייב כלפי הלקוח בגין נזק לטובין, הרי שהגיוני וסביר שתהיה לו האפשרות להעביר את האחריות למוביל האחראי. בית המשפט פסק, כי בנסיבות, תקופת התיישנות של 9 חודשים הנה סבירה במקרה של תביעת נזק או חוסר לטובין נגד משלח או במקרה של תביעה ביטוחית נגד משלח.

תנאים הדומים לתנאי BIFA אומצו על ידי ארגוני משלחים אחרים בעולם והתנאי הקובע התיישנות של 9 חודשים קיים גם בשטרי מטען אחרים, לרבות FIATA FBL.

פסיקה זו אינה מתיישבת עם הדעה הגורסת כי על משלח, הפועל כמבצע הובלה ימית (Principal או NVOCC), יש להחיל את הזכויות והחובות החלים על חברות הספנות- כללי האג- וויסבי, הקובעים תקופת התיישנות של שנה אחת.

בארץ, קיימת פסיקה של ערכאות נמוכות הקובעות תקופת התיישנות של שנה אחת למשלח.

אין ספק, כי לפסק הדין של בית המשפט לערעורים תהיה השלכה על תביעות נגד משלחים שתוגשנה באנגליה, לרבות משלחים ישראלים.

הידיעה נמסרה באדיבות עו"ד רועי גלעד, ממשרד גרוסמן ושות' משרד עורכי דין. סקירה רחבה בנושא זה ובנושאים אחרים ניתן למצוא במדור המשפטי באתר.