אחריות סוכני המכס למכולות ריקות

לשכת סוכני המכס ומשלחים בינלואמיים בישראל, מחוז חיפה והצפון פונה לחבריה, ומבהירה כי הדרישה של חברת צים לקבלת התחייבות סוכן המכס אינה במקומה, ועל כן החברים מתבקשים להימנע מלחתום על התחייבות, וזאת לאור האמור במכתבו של עו"ד גרוסמן


00:00 ,30.12.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
לשכת סוכני המכס ומשלחים בינלואמיים בישראל, מחוז חיפה והצפון פונה לחבריה בחוזר מ-29.12.2002, ומבהירה כי הדרישה של חברת צים לקבלת התחייבות סוכן המכס אינה במקומה, ועל כן החברים מתבקשים להימנע מלחתום על התחייבות, וזאת לאור האמור במכתבו של עו"ד גרוסמן, היועץ המשפטי של ארגון הגג.
להלן נוסח מכתבו של עו"ד גרוסמן:

1. "אני מתייחס למסמך הזמנת מכולות ריקות כפי שנוסח על ידי צים חברת השיט הישראלית בע"מ במסגרת נוהל מסירת מכולות ריקות ליצואנים.

על פי האמור במכתב הלוואי של צים, תימסרנה תעודות מסירה למכולות ריקות, בשלוחת דיזנגוף בחיפה ובאשדוד, אך ורק, באמצעות מסמך הזמנת המכולות הריקות, כשהוא חתום על ידי סוכן המכס ו/או אחת מחברות ההובלה המוכרות בדיזנגוף.

2. ממסמך הזמנת המכולות הריקות, אם ייחתם על ידי סוכני המכס, עלולה להשתמע אחריותם של סוכני המכס למכולות הריקות, הן בהתייחס לדמי ההשהייה בגין החזרת המכולות על ידי היצואן באיחור והן בהתייחס לנזק שייגרם למכולות, לרבות אי החזרתן כלל.

3. אחריות זו של סוכני מכס אינה במקומה. סוכני המכס משמשים כשלוחיהם של לקוחותיהם בכל הקשור לטיפול בשחרור הטובין מרשויות המכס ובקבלת פקודות המסירה מסוכני האונייה. סוכני המכס אינם אחראים ולא יכולים להיות אחראים כלפי חברות הספנות או כלפי סוכני האונייה להחזרתן במועד של מכולות המטען הריקות על ידי היבואנים מקבלי המטען. ממילא, אין הם יכולים להתחייב בשם הלקוחות או להיות ערבים להתחייבויות הלקוחות להשיב את המכולות במועד ו/או לשלם את דמי ההשהייה בגין העיכוב, אם יהיה, בהשבת המכולות.

4. חברות הספנות או סוכני האונייה זכאים לדרוש ערבות או ערובה להשבת המכולות במועד, אך יש להפנות את דרישה זו ללקוחות מקבלי המטען, במסגרת ההתקשרות הנעשית בין הלקוחות לבין חברות הספנות להזמנת שירותי ההובלה הימית. סוכני המכס אינם ולא יכולים להיות צד להתקשרות הזו או ערבים להתחייבויות הלקוחות כלפי חברות הספנות.

5. לאור האמור לעיל, יש לתקן את מסמך הזמנת המכולות הריקות ולהבהיר במסגרתו את האמור לעיל, כי האחריות למכולות הריקות, לשלמותן ולהחזרתן, היא אחריותו של הלקוח המזמין את שירותי ההובלה הימית ומי שמקבל את המכולה לחזקתו, ואין זו אחריותם של סוכני המכס.

6. עד להבהרת העניין, כאמור, אני מציע שלא לחתום על מסמך הזמנת המכולות, במתכונתו הקיימת."