אגף המכס מפרסם אזהרותיו בהקשר ליפויי הכח של יבואנים

למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נודע כי מר ראובן מלצר מאגף המכס ומס ערך מוסף פרסם באתר האינטרנט של האגף, בכתובת http://www.mof.gov.il/customs, כי בהמשך להפצת המהדורה המעודכנת של טופס יפוי הכח הניתן ע"י היבואנים לסוכני המכס שלהם, אגף המכס ומס ערך מוסף מעוני


00:00 ,12.01.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נודע כי מר ראובן מלצר מאגף המכס ומס ערך מוסף פרסם באתר האינטרנט של האגף, בכתובת http://www.mof.gov.il/customs, כי בהמשך להפצת המהדורה המעודכנת של טופס יפוי הכח הניתן ע"י היבואנים לסוכני המכס שלהם, אגף המכס ומס ערך מוסף מעוניין להדגיש את ההיבטים הבאים:

א. כידוע, סוכן המכס חייב לקבל יפוי כח מבעל הטובין, על מנת שיהיה רשאי לטפל בשחרורם מפיקוח המכס, או לבצע כל פעולת מכס בנוגע להם, כנדרש בסעיף 168 לפקודת המכס.

ב. יתר על כן, "כל פקיד מכס רשאי לדרוש מסוכן מכס שיראה הרשאה בכתב מן האדם שמטעמו הוא פועל, לפי דבריו, ואם לא הראה הרשאה כזו, רשאי פקיד המכס שלא להכיר בסוכנותו", כאמור בסעיף 169 לפקודה.

ג. אין טעם לפרט את האפשרויות לניצול לרעה הנפתחות כאשר סוכן מכס מסכים לטפל בשחרור מטען, מבלי לדעת למעשה מי הלקוח העומד לפניו. העדר יפוי כח, או יפוי כח עם חותמים בלתי מזוהים, תשלומים במזומן וטלפון סלולרי כאמצעי תקשורת בלעדי, אמורים להיות תמרור אזהרה בפני סוכן מכס,הפועל במהימנות, בנאמנות וביושר כלפי החוק בכלל וכלפי האגף בפרט. אציין בהקשר זה כי לאחרונה התרבו המקרים בהם בוצעו הברחות, בעיקר של סיגריות, ע"ש יבואנים בלתי מזוהים ולא מוכרים ע"י סוכן המכס.
 
ד. לאור כל אלה, ציבור סוכני המכס נדרש להקפיד בקבלת יפוי כח מכל לקוח, תוך נקיטת צעדים סבירים לזיהויו. עם קבלת יפוי הכח, יש לפעול לגביו כמפורט בסעיף 22.211.2 (1) לתאמ"ו, דהיינו לצרף אותו לרשימון היבוא, או להחזיק אותו בתיק היבואן במשרד, במידה ומדובר בלקוח קבוע שלו. טיפול בשחרור טובין ללא יפוי כח מתאים הוא מעשה רשלנות חמור, אשר יטופל בהתאם.

ה. אגף המכס יקפיד לבדוק את קיומו של יפוי הכח, הן בבדיקות בתהליך השחרור ובכוללת והן בבקורות במשרדי סוכני המכס. רשימון שנותב לבדיקה יסודית ונמצא ללא יפוי כח, לא יקבל התרה.
 
בתמונה : מר איתן רוב מנהל אגף המכס ומע"מ.