יבואני המשקאות האלכוהוליים פועלים להוצאת מיכלי משקאות אלכוהול מתחולת חוק הפיקדון
נפגשו עם יו"ר ועדת הכלכלה שלום שמחון ועם חבר הוועדה ניסים דהן; היבואנים טוענים כי התפתחה תעשייה של מכירת בקבוקים ריקים לזייפנים המבצעים "מילוי מחדש" של משקאות כוהליים מזויפים
00:00 ,14.10.2004
נפגשו עם יו"ר ועדת הכלכלה שלום שמחון ועם חבר הוועדה ניסים דהן; היבואנים טוענים כי התפתחה תעשייה של מכירת בקבוקים ריקים לזייפנים המבצעים "מילוי מחדש" של משקאות כוהליים מזויפים
יבואני המשקאות האלכוהוליים המאוגדים באיגוד לשכות המסחר, סבורים שיש להוציא מתחולת החוק את מיכלי משקאות האלכוהול (משקאות שאחוז האלכוהול בהם מעל 9 אחוזים).
חוק הפיקדון על מכלי משקה נכנס לתוקף בשנת 2001 וכולל את כל סוגי מכלי המשקה עד 1.5 ליטר העשויים מחומרים שונים כגון: זכוכית, פלסטיק, מתכת, וללא קשר לתחולתם תעריף הפיקדון הנו אחיד ועומד כיום על 25 אגורות.
בנייר עמדה שגיבשו היבואנים עבור ועדת הכלכלה של הכנסת, נאמר כי הזכוכית היא חומר לא מזהם וקשה למחזור. ע"פ הדו"ח לבחינת שינויים בחוק הפיקדון, בסיכום מבחן עלות תועלת לפי סוגי מכלים – נמצא כי העלות הכוללת לטיפול ואיסוף מכלי זכוכית גבוהה מהתועלת שבמחזורו. הגבלת החוק למשקאות קלים ואלכוהוליים עד 9 אחוזים יפחית את כמות מכלי הזכוכית ב- 50 אחוזים.
בחטיבה מציינים כי משקאות כוהליים יקרים יחסית ולכן ההחזר בגובה 25 אגורות אינו "תורם" למוטיבציה להחזרת הבקבוק. ישנם משקאות רבים שמחירם מעל 100 שקלים, כך שמחיר הפיקדון הינו שולי ומהווה רק רבע אחוז מהמחיר.
"בנוסף התפתחה תעשייה של מכירת בקבוקים ריקים תמורת שקלים בודדים לזייפנים, המבצעים "מילוי מחדש" (Refilling) של משקאות אלכוהוליים מזויפים, זאת במקום העברתם למתקני איסוף תאגיד המחזור". מציין דובי פיינטוך מבעלי חברת י.ד עסקים, בין חברות לייבוא משקאות האלכוהוליים מהוותיקות בענף.
פיינטוך נפגש לאחרונה עם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ שלום שמחון, ועם חבר הוועדה, ח"כ ניסים דהאן והציג את עמדת החטיבה. חברי הכנסת לא הביעו התנגדות להצעה ואמרו שיביאו את הנושא לדיון בוועדה עם פתיחת מושב הכנסת.
ראשי הענף מציינים בפנייתם לוועדה, כי המשקאות האלכוהוליים מהווים כ- 5 אחוזים בלבד מכלל מכלי המשקה הממוחזרים ולעומת זאת כוללים אלפי "ברקודים" שונים מאחר ולכל משקה יש ברקוד משלו. הברקוד השונה מכביד מאוד על מכונות המחזור המוצבות במרכולים שלא מסוגלות להתמודד עם כמות כזאת של "ברקודים", כאשר ברוב המקרים המכונה לא מקבלת את הבקבוק.
גם בעולם המערבי נהוג שלא למחזר ולהטיל פיקדון על משקאות כוהליים. לעומת זאת חייבים לסמן על גבי הבקבוקים את סימן "חומר ממוחזר" למשל בשבדיה (אשר שימשה כמודל לתאגיד המחזור), בספרד, ובמדינות נוספות באירופה.
חברי הענף מבקשים לאמץ את מסקנות הדו"ח לבחינת שינויים בחוק הפיקדון המציע פתרון אפשרי. בדו"ח הנ"ל נכתב: "מוצע להטיל את חוק הפיקדון רק על מכלי משקה לא אלכוהוליים ומכלי בירה (לא כולל: יין, ומשקאות חריפים) ולא כולל חלב. מכלי המשקה האלכוהוליים מיוצרים בעיקר מזכוכית. כך ינוטרלו חלק גדול מהמכלים אשר הטלת פיקדון עליהם אינה כדאית למשק, זאת ללא שינוי במעבר מסוג מיכל אחד לאחר עקב החלת החוק באופן חלקי".
יבואני המשקאות האלכוהוליים המאוגדים באיגוד לשכות המסחר, סבורים שיש להוציא מתחולת החוק את מיכלי משקאות האלכוהול (משקאות שאחוז האלכוהול בהם מעל 9 אחוזים).
חוק הפיקדון על מכלי משקה נכנס לתוקף בשנת 2001 וכולל את כל סוגי מכלי המשקה עד 1.5 ליטר העשויים מחומרים שונים כגון: זכוכית, פלסטיק, מתכת, וללא קשר לתחולתם תעריף הפיקדון הנו אחיד ועומד כיום על 25 אגורות.
בנייר עמדה שגיבשו היבואנים עבור ועדת הכלכלה של הכנסת, נאמר כי הזכוכית היא חומר לא מזהם וקשה למחזור. ע"פ הדו"ח לבחינת שינויים בחוק הפיקדון, בסיכום מבחן עלות תועלת לפי סוגי מכלים – נמצא כי העלות הכוללת לטיפול ואיסוף מכלי זכוכית גבוהה מהתועלת שבמחזורו. הגבלת החוק למשקאות קלים ואלכוהוליים עד 9 אחוזים יפחית את כמות מכלי הזכוכית ב- 50 אחוזים.
בחטיבה מציינים כי משקאות כוהליים יקרים יחסית ולכן ההחזר בגובה 25 אגורות אינו "תורם" למוטיבציה להחזרת הבקבוק. ישנם משקאות רבים שמחירם מעל 100 שקלים, כך שמחיר הפיקדון הינו שולי ומהווה רק רבע אחוז מהמחיר.
"בנוסף התפתחה תעשייה של מכירת בקבוקים ריקים תמורת שקלים בודדים לזייפנים, המבצעים "מילוי מחדש" (Refilling) של משקאות אלכוהוליים מזויפים, זאת במקום העברתם למתקני איסוף תאגיד המחזור". מציין דובי פיינטוך מבעלי חברת י.ד עסקים, בין חברות לייבוא משקאות האלכוהוליים מהוותיקות בענף.
פיינטוך נפגש לאחרונה עם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ שלום שמחון, ועם חבר הוועדה, ח"כ ניסים דהאן והציג את עמדת החטיבה. חברי הכנסת לא הביעו התנגדות להצעה ואמרו שיביאו את הנושא לדיון בוועדה עם פתיחת מושב הכנסת.
ראשי הענף מציינים בפנייתם לוועדה, כי המשקאות האלכוהוליים מהווים כ- 5 אחוזים בלבד מכלל מכלי המשקה הממוחזרים ולעומת זאת כוללים אלפי "ברקודים" שונים מאחר ולכל משקה יש ברקוד משלו. הברקוד השונה מכביד מאוד על מכונות המחזור המוצבות במרכולים שלא מסוגלות להתמודד עם כמות כזאת של "ברקודים", כאשר ברוב המקרים המכונה לא מקבלת את הבקבוק.
גם בעולם המערבי נהוג שלא למחזר ולהטיל פיקדון על משקאות כוהליים. לעומת זאת חייבים לסמן על גבי הבקבוקים את סימן "חומר ממוחזר" למשל בשבדיה (אשר שימשה כמודל לתאגיד המחזור), בספרד, ובמדינות נוספות באירופה.
חברי הענף מבקשים לאמץ את מסקנות הדו"ח לבחינת שינויים בחוק הפיקדון המציע פתרון אפשרי. בדו"ח הנ"ל נכתב: "מוצע להטיל את חוק הפיקדון רק על מכלי משקה לא אלכוהוליים ומכלי בירה (לא כולל: יין, ומשקאות חריפים) ולא כולל חלב. מכלי המשקה האלכוהוליים מיוצרים בעיקר מזכוכית. כך ינוטרלו חלק גדול מהמכלים אשר הטלת פיקדון עליהם אינה כדאית למשק, זאת ללא שינוי במעבר מסוג מיכל אחד לאחר עקב החלת החוק באופן חלקי".
עשוי לעניין אותך
משרד התמ"ת: אושרה קרן המאגדים בהיקף של 10 מיליון שקל לסיוע ליצואנים
משרד התמ"ת מגבש תכנית אב למדיניות עיצוב לאומית
אולמרט קיבל היום אזרחות כבוד מטעם עירית נצרת עילית
שר התכנון הכלכלי בממשלת ירדן יהיה אורח הועידה השנתית של המי"ל
צפוי גידול במכירות תרופות הומניות וגם ירידה ביבוא תרופות להן תחליף מייצוא מקומי
נציב הסחר האמריקאי מגיע לישראל