מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, בשיתוף מכון היצוא ושגרירות ישראל בקניה, יקימו ביתן לאומי בין התאריכים 29.9-2.10 בתערוכה החקלאית השנתית של ארגון החקלאות הקנייתי ASK, שתתקיים בניירובי.
מדובר בתערוכה הגדולה ביותר של ענף החקלאות במזרח אפריקה, המושכת למעלה מחצי מיליון מבקרים, מתוכם כ-70,000 מחוץ לקניה. גם השנה, בדומה לשנה שעברה, צפוי נשיא קניה, אוהורו קניאטה (Uhuru Kenyatta) לפתוח את התערוכה בביקור רשמי ולבקר בביתן הישראלי שבו יציגו עשר חברות ישראליות.
באירוע נפרד, שיתקיים ב-30.9, יערכו פגישות עסקיות עבור החברות הישראליות ביוזמת משרד הכלכלה. מטרת האירוע היא למקסם את התועלת מהביקור בקניה עבור החברות הישראליות. במפגש זה ישתתפו שלוש חברות נוספות מלבד החברות המציגות בביתן הישראלי.
גיא כהן, ממונה תחום אפריקה במינהל סחר חוץ: "זו השנה השנייה שבה מוקם ביתן לאומי בתערוכה, הגדולה מסוגה במזרח אפריקה. השתתפות במסגרת הביתן הלאומי בתערוכה מקצועית גדולה, מספקת חשיפה רחבה מאוד לחברות הישראליות.
"החברות הישראליות שכבר פעילות במקום מעידות כי אין תחליף למפגשי פנים-מול-פנים עם הלקוחות הפוטנציאליים והאירוע הנפרד עונה על הצורך בחשיפה ממוקדת יותר, בעלת פוטנציאל עסקי רב. פעילות זו מהווה נדבך נוסף בחיזוק הנוכחות הכלכלית הישראלית במזרח אפריקה, שהוגברה בשנה האחרונה".
גלעד פלד, מנהל מחלקת אגרוטכנולוגיה מים וקלינטק במכון היצוא: אפריקה בכלל וקניה בפרט מהווים שווקי יעד מרכזיים לחברות האגרוטכנולוגיה הישראליות. ארגוני סיוע בינלאומיים וחברות פרטיות משקיעות תקציבים רבים בפרויקטים חקלאים באפריקה, במטרה לספק מזון לאוכלוסייה המקומית ולשווק תוצרת חקלאית איכותית לשווקי יעד מחוץ ליבשת לאורך כל השנה.
"הצורך לייעל תהליכים, להגביר תפוקה ולייצר תוצרת איכותית מספק לחברות האגרוטכנולוגיה הישראליות, הידועות ביכולותיהן ובחדשנותן, הזדמנות מצוינת להשתלב בפרויקטים חקלאיים אלו הדורשים ידע וניסיון ישראלי בתחום. השתתפות החברות הישראליות בביתן הלאומי בתערוכה תסייע בחשיפת יכולותיהן בתחומים השונים ותייצר עבורן הזדמנויות עסקיות חדשות למינוף הייצוא.
ממינהל סחר חוץ נמסר כי כלכלת קניה, ככלכלות רבות באפריקה, מתבססת בעיקר על חקלאות, כש-29% מהתמ"ג בקניה מקורו בענף זה, אך כ-75% מהעובדים במדינה מתפרנסים מחקלאות. בשנים האחרונות מתחזקת מגמת התייעלות בענף החקלאות בקניה על ידי הכנסת עזרים טכנולוגיים שמגבירים את התפוקה החקלאית.
היצוא הישראלי לקניה תומך במגמה זו: ענפי היצוא העיקריים לקניה הם מוצרי פלסטיק, דשנים וכימיקלים. היצוא לקניה ב-2013 הסתכם בכ-86 מיליון דולר, לעומת יבוא בסך כ-17 מיליון דולר. המוצרים המיובאים המובילים הם דג נסיכת הנילוס, קפה, ובשנה וחצי האחרונות גם זרעים. יבוא הזרעים מעיד אף הוא על המעבר לחקלאות מתקדמת יותר בקניה, תהליך שהטכנולוגיה החקלאית הישראלית יכולה לסייע לו רבות.